Planering kring uttag av pension

Hej, tänkte höra med er om tankar gällande mitt planernade uttag gällande pensionen. Kommer ej ha så högt uttag att jag betalar stalig inkomst skatt.

Pension vid 64 år.

Uttag endast från ISK 64-67 år

Uttag 100% allmän pension från 67 års ålder.
Sluta med uttag ur ISK från 67 års ålder.

Uttag alla tjänstepensioner 13 års tid, 67-80 års ålder.

Från 80-års ålder uttag allmän pension kompletterad med uttag från ISK.

1 gillning

Med reservation för nivåerna och hur t ex statlig skatt slår på just dina belopp: Jag tycker det ser toppen ut och är i stort sett i linje med vad jag tänker kring mina uttag, även om jag redan börjat.

Jag kommer att rota mer i regelverket ett par år innan respektive pensionstyp “låses upp”.

1 gillning

Då pengarna inom ditt ISK är fri att använda när du vill och att det som finns inom dina tjänstepension är mer låsta så skulle jag personligen börja med dom direkt från 64års ålder i ditt exempel.

Då har du fler möjligheter att agera på oförutsedda händelser med kapitalet i din ISK.

3 gillningar

Jag håller med @TRR att det kan vara klokt att ha en pensionsinkomst redan nu. Genom att ha lite inkomst som man betalar skatt på, så får man del av grundavdraget. Om man har ränteutgifter som berättigar till skattereduktion behövs också en skatt att kvitta mot. Gäller även ROT- och RUT-avdrag tror jag.

4 gillningar

Hm, jag hade personligen lagt ut mer pension tidigt, speciellt när det gäller pensioner som du inte har återbetalningsskydd på, tex den allmänna pensionen.

Ha koll på grundavdragsnivån. Det innebär att en viss inkomst kan bli helt skattefri.
Detta är typiskt sådana här saker jag hanterar på kurser eller coachning.

11 gillningar

Om man inte jobbar och endast ska försörja sig på ISK sjunker inte pensionen då eftersom ju längre man jobbar desto mer i pension?

Håller med om att det är smart att ta ut lite pension för att få grundavdraget.
Man bör också tänka efter om man har behov av ränteavdrag etc. (Från 2026 får man inte det för Blancolån alls.)

Man kan fundera över om man vill ta ut ISK pengar innan riktåldern.
Att ta ut mycket pension straffar sig rätt rejält pga högre skatt på pension innan riktåldern. Värst är det om man tar ut ungefär 35.000 per månad i pension. Då sjunker skatteuttaget med hela 3621Sek/månad året efter du fyllt riktåldern.
Man får väga att istället ta ut mer ISK pengar mot ev bättre avkastning på ISK pengarna. Om det rör sig om max ett par år och man har rejält med ISK tillgångar tror jag ISK uttag före riktåldern kan vara vettigt. MEN det känns alltid nice att ha mer likvida medel om shit happens. Att låna med bra vilkor kan vara svårt om man skulle få behov runt pensionsåldern

Välkommen till forumet! :smiley:

Jo, det stämmer. Men nu är det ju ledighet framför löneträlande som är tanken.

Bra input om grundavdraget @Monica m fl - det var lite detta jag menade med att börja snegla på det i lagom tid innan jag kan börja ta ut (min första släpps inte fri förrän jag är 61).

1 gillning

Tack för jättebra svar. Jag glömde skriva att att jag inte kommer ha några lån.

Om jag skulle fylla 64 år 2024-12-31.
Vilken allmän pension skulle jag ta ut
År 2025 64 år
År 2026 65 år
År 2027 66 år
År 2028 67 Full allmän pension.

Tänkte att för enkelheten skulle låta all tjänstepension ligga kvar på 13 år utbetalningstid från 67 år till 80 års ålder.