Det här är inget som har hänt ännu, men jag vill gärna vara förberedd om allt går som planerat. Jag har dragit mig lite för att söka råd eftersom jag inte vill ta ut något i förskott, men samtidigt vill jag inte stå helt oförberedd när det väl händer, så därför blir det lite vagt, men jag hoppas det går bra ändå.
Om allt går i lås kommer jag och min fru få ut några miljoner inom ett par månader. Inte så att vi kan sluta jobba, men tillräckligt mycket för att köpa lägenheten vi vill ha och ändå ha flera miljoner kvar att investera. Planen just nu är att betala av ungefär halva lägenheten och låta resten jobba. Jag vet att det rent teoretiskt är smartare att ha högre lån för hävstångens skull, men våra inkomster är helt vanliga och vi vill känna att vi kan sova gott om nätterna.
Vårt mål är inte alls att “unna oss” massa grejer eller börja spendera, utan att använda den här möjligheten för att bygga upp en långsiktig förmögenhet och skapa trygghet. Vi vill känna oss mindre sårbara inför hur världen och arbetslivet ser ut.
Jag har alltid tänkt att “får man mycket pengar, då lägger man bara allt i en global indexfond och är klar.” Men nu när det kanske faktiskt blir verklighet känns det inte alls lika enkelt. Det är en sak att månadsspara in i indexfonder och DCA:a ner genom upp- och nedgångar, men att lägga in en stor engångssumma man aldrig kommer kunna spara ihop igen… det känns betydligt mer nervöst. Tanken på att marknaden skulle rasa 40% direkt efteråt är rätt svår att släppa.
Därför försöker jag läsa på och förstå hur man kan tänka i en sån situation. Kanske dela upp insättningen över tid, kanske blanda in lite tryggare tillgångar, men jag vill inte heller bli för försiktig och missa möjligheten att pengarna faktiskt kan växa rejält på sikt.
Jag har även försökt sätta mig in i räntefonder, men förstår dem inte riktigt ännu. Jag fattar idén, stabilitet och mindre svängningar, men varför inte bara ha pengarna på ett vanligt räntekonto i så fall? Och vissa fonder har ju gått upp 10%+, vilket känns konstigt om de bara följer räntor, medan andra till och med har gått back. Så där känner jag att jag har lite kunskapsluckor att täppa till.
Utöver det har jag funderat på att köpa lite fysiskt guld. Inte för avkastning egentligen, utan mer som en försäkring, något man har om världen verkligen skulle bli skakig.
Så kort sagt: vi vill göra det här klokt. Inte förhasta oss, men heller inte låta rädslan stoppa oss från att investera långsiktigt och bygga upp en stabil grund. Det känns som en once-in-a-lifetime-chans att skapa trygghet för familjen, och jag vill verkligen ta rätt beslut.
Hur hade ni tänkt om ni stod i samma situation?