Vad gäller en globalfond skulle den sannolikt vara bred och inkluderande som alla PLUSfonder är. Samtidigt vill vi kunna erbjuda en låg avgift samt hålla fondens transaktionskostnader förhållandevis låga, vilket skulle tala emot att ha med exempelvis bolag från ”emerging markets” i en globalfond.
Förstår att ni vill hålla kostnader nere, det är bra tycker jag ![]()
Men lite synd att exkludera tillväxtmarknaderna, då det är mycket begränsat utbud på sådana globalfonder idag. Globalfonder för developed markets finns redan ganska många tänker jag?
Synd. Då avstår jag iallafall. Det är tråkigt att alla fondbolag vill erbjuda exakt samma produkt. Jag tror att fondbolagen men främst privatpersoner skulle tjäna på att erbjuda olika.
Vad vill vi ha!?
Småbolag!
Hur vill vi ha dem!?
Globala!

Förstår att folk som är intresserade av EM vill ha det i en globalfond, för enkelhetens skull, men man kan komplettera själv med en separat fond. Personer som inte vill ha EM kan inte ta bort det om det är inbakat.
Viktigaste är väl låg avgift och inget ESG-dravel. EM är ju enkelt att komplettera med
Det håller jag absolut med om! Vem vet, kanske Plus även kan skapa en tillväxtmarknadsfond också till en låg avgift (lägre än konkurrenternas)
Kommer den åtminstone vara en artikel 6 fond? Då kan man säga rip DNB Global Indeks S och Länsförsäkringar Global Index ![]()
Ska bli kul att sälja DNB Global Indeks och LF Global Index och sätta allt i eran PLUS Global Index fond ![]()
PLUS Global Index avgift på 0,20%
PLUS Global Småbolag Index avgift på 0,40%
PLUS Allabolag Sverige Index avgift på 0,22%
PLUS Tillväxtmarknader Index avgift på 0,28%
Alla fonder är klassificerade som artikel 6.
Kan detta bli en verklighet? ![]()
Dem fonderna utan ESG exkluderingar, bredare än konkurrenterna, lite lägre avgift, blir den bästa billigaste forsknings baserade fond portföljen på marknaden, alla dem på Avanza så man kan använda den nya Rebalansera funktionen och hålla sig till 70% 10% 10% 10%, lite mkt home bias med 10% kanske man kan argumentera emot men plus alla bolag Sverige är riktigt bra, den perfekta forsknings baserade fond portföljen ?? Inte fullt ut marknads viktat men men, går nog inte få varje % enhet på rätt sätt kanske
75 % global
10% emergin
10% småbolag global
5% Sverige
Inte mycket i värde kvar efter några år ![]()
Du glömde 0 innan 22%. 0,22% menar du. ![]()
Har det kommit något nytt om nya indexfonder från PLUSfonder? Vi är ju snart halvvägs in i 2025! ![]()
Vi uppskattar intresset för nya PLUSfonder! Vi kommer att återkomma längre fram med detaljer, i god tid innan lansering.
Ska bli intressant att se vad det blir för global fond. Amundis globala ETF som innehåller både DM + EM utan ESG trams kostar bara 0,07% per år. Och via Montrose så blir nu helt plötsligt ETF riktigt intressanta iom deras låga courtage och fx.
Kooom igeeeeeeeeen ![]()
Jo men de utan gräns till 2026 efteråt måste du ha 250k hos Montrose om inte måste du betala en månadsavgift på 49kr om du inte har 250k hos de, lite dåligt tycker jag fast än deras utbud är bra och intressant, helt gratis är det inte!
Vanliga fonder funkar fortfarande utmärkt man ska inte göra det krångligt, DNB Global Indeks S är fortfarande en utmärkt superfond som följer MSCI world index väldigt nära med över 1300 aktier, ser inte vad som är problemet och folk ska alltid leta efter annat som inte är så mycket bättre.
Nu får vi se vad PLUSfonder har att erbjuda i sin global fond ska bli intressant om de något nytt och annat och inte bara en vanlig tråkig globalfond som redan finns många alternativ hos Avanza/Nordnet ![]()
Skillnaden mellan ETFen och DNB är att i WEBN får du med tillväxtmarknader för 0,07 medan i DNB behöver du komplettera med tillväxtmarknader om du vill ha den global. Tillväxtmarknaderna kostar ca 0,4 vilket gör WEBN billigare ganska omgående för en långsiktig investerare.
Hoppas PLUS väljer att skapa en All Countries utan ESG, men tror tyvärr inte att det kommer hända.
Det blir förmodlingen en MSCI World index och kanske under 0,20% i avgift, kanske helt utan ESG med fortfarande väldigt bra, blir i alla fall bättre än DNB men inte så mycket.
Kom igen @PLUSfonder !