Men antagandet är väl att alla aktier alltid är korrekt prissatta, enligt den effektiva marknadshypotesen?
Så att köpa till överpris/underpris existerar inte.
Men antagandet är väl att alla aktier alltid är korrekt prissatta, enligt den effektiva marknadshypotesen?
Så att köpa till överpris/underpris existerar inte.
Om det är väldigt höga spreadar på grund av låg handel och du är tvingad att köpa eller gör man sannolikt en väldigt dålig affär, eftersom det ”riktiga” marknadspriset ligger mitt emellan köp och säljbud, du får därför inte korrekt marknadspris. Så därför screenar mig veterligen alla världsledande underleverantörer bort dom bolagen.
Det är en global indexfond vi talar om. Det handlar om de största bolagen i hela världen. Låg handel existerar inte för de bolagen.
Orkar inte lägga mer tid på denna diskussionen faktiskt, om du vet bättre än MSCI hur man skapar ett världsledande index som fonder kan följa då är är jag den första att gratulera, bara att starta bolag och casha in.
Det handlar inte om hur just MSCI hanterar sitt index, utan om hur man driver en effektiv global indexfond generellt, och hur man undviker ESG osv.
Förslaget är att tillämpa:
“En global indexfond som viktar innehavet för respektive bolag i förhållande till dess andel av total global market cap”
Läser man kommentarerna på RT, så verkar det vara ungefär det som efterfrågas. Och man vill undvika ESG-krav och samtidigt ha låg avgift. Jag noterar att dina motargument för detta inte höll och att du kastade in handduken. Tack för bekräftelsen. ![]()
Alla fondbolag köper index av en indexleverantör. MSCI är störst, men FTSE, Morningstar och kanske framförallt Solactive erbjuder med stor sannolikhet lägre pris
Varför har då de olika fondbolagen så olika information om vilken typ av fonder som ingår i fonden?
Vi har ju ett flertal trådar här på forumet där olika globala indexfonder jämförs till exempel. Det varierar ganska mycket mellan fonderna, och det kan väl inte vara så att indexleverantörerna tar fram unika index för varje fondbolags fonder?
Brukar sägas att det finns fler index än aktier. Det finns olika varianter av de flesta index samt olika nivåer av ESG. Sen har fondbolagen ibland egen exkludering, där de alltså kör ett erkänt index men rensar själv bort bolag. Så gjorde LF innan de bytte till ett index med inbyggt ESG-filter.
Andra exempel är ett storindex som innehåller i princip alla bolag som rimligen går att köpa. Sen subvarianter på det med småbolag bortrensade, mellanstora bortrensade osv. MSCI kallar deras största (?) index för IMI, Investable Market Index. Sen finns brutto och nettoindex, där netto har maximala skatter avdragna (ex 30% på US utdelning).
Sen exekvering av handeln, utlåning av aktier, etc
Ok, så hur går ovanstående två citat ihop då?
Kommer Plus fonder snickra ihop ett egenutvecklat index? Det går ju emot påståendet att alla fondbolag köper index av en indexleverantör.
Det enda jag saknar i fondväg är en SEK hedgad globalfond till låg avgift. Hade varit helt fantastiskt.
De kommer inte snickra ihop något eget. Jag sätter mina två cent på Solactive
Ja, sedan så finns ju Swedbank Robur Global High Dividend som avkastar bättre än de utdelande fonderna.
Vad är det som gör att du tror det blir just Solactive? Dessutom är väl Solactive bara ett företag som tar fram olika index, så vilket av deras index är det du tänker på?
Killgissar på att de är billigare än mer etablerade MSCI och FTSE.
Vilket index beror ju på vilken fond Plus tar fram
Solactive är också betydligt enklare att ha att göra med enligt det som sägs i branschen. Har för mig att lysa valde solactive både för sin svenska fond och den hållbara.
Några uppdateringar för 2025 som ni vill delge?
@PLUSfonder Tråkigt, åtminstone ge ett svar ![]()
Vår ambition är fortsatt att lansera nästa PLUSfond under senare delen av 2025. En globalfond är högt på listan av potentiella fonder.
Kul!
Kan ni avslöja något om vilket eventuellt index som kommer att gälla för globalfonden eller om den kommer att inkludera tillväxtmarknader. Jag förstår om ni inte kan avslöja alla detaljer ännu.
Vilket index skulle en sådan globalfond kunna tänkas följa? Finns ju ett gäng globala index att välja emellan.