PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025

Jaop. Detta. Trevliga globala indexfonder finns det gott om, dessvärre inte så många globala småbolagsfonder (Handelsbankens är väl typ den enda?). Hoppas ni kan rulla ut en sådan förr än senare :blush:

1 gillning

Mm, fast om du köper mha värdepapperskredit så får du ju betala skatt för den extra insättningen, blir ju ändå några kronor om det handlar om en miljon.

1 gillning

Absolut, men det hindrar att jag gör andra ogenomtänkta saker samtidigt. Ser man själva pillandet som problematiskt så är det ju ett problem. Jag ser det dock inte som särskilt problematiskt att jag ligger utanför marknaden med 2% i taget. Vi har alla våra trick för att lura oss själva… :wink:

1 gillning

Nu snackar vi. Vad finns det för tidsplan på detta? Kan vi förvänta oss 2026 eller är det längre bort?

Låter bra med den första fonden utan ESG och till 0.18% i avgift.

Ett klart minus med PLUS är dock att era fonder måste betalas samma dag som köporder läggs men vid sälj får man pengarna efter 3 bankdagar. Det är sämst i klassen och gör att fondbyten kräver belåning under flera dagar. Jag har tidigare avvecklat innehav i PLUS-fonder av det skälet.

På min önskelista står också en globalfond exklusive US. Inte för att jag ogillar USA, tvärtom, men för att jag vill ta in så mycket USA som jag vill samt att jag gärna tar in en del med I500 Swap för att undvika intern fondskatt av utdelningar.

Svårt att göra en global indexfond utan Usa :joy::rofl::grin::wink:. Då är det inte global fond längre :wink:

Det är mycket folk vill i den här tråden :joy::joy:.

8 gillningar

Global ex USA skulle vara det bästa namnet på en sådan fond förstås.

Ett klart minus med PLUS är dock att era fonder måste betalas samma dag som köporder läggs men vid sälj får man pengarna efter 3 bankdagar. Det är sämst i klassen och gör att fondbyten kräver belåning under flera dagar. Jag har tidigare avvecklat innehav i PLUS-fonder av det skälet.

Håller med och sålde mina PLUS Allabolag Sverige av den anledningen.

Länkar till min egen tråd gällande ämnet: PLUS Allabolag Sverige - Syns tidigast 3 bankdagar (!) på kontot sälj!?

1 gillning

Känns ju som ett icke problem. För mig som är långsiktig så är avgiften det viktigaste. Får du pengarna samma dag eller dagen efter så får ju PLUS ligga ute med pengarna.

8 gillningar

Varför funkar det för LF eller Avanza att man får pengarna dagen efter men inte för PLUS?

Oaktat vilken strategi man har (lång- eller kortsiktig, jag är det förstnämnda) så kan väl ändå tycka att det är konstigt att det dröjer flertalet dagar för vissa men i princip noll för vissa?

Likviditetshantering

PLUS är en “effektiv lågprisutmanare”. För att hålla nere kostnader (= våra avgifter) håller de inte dyra likviditetsreserver som möjliggör omedelbara utbetalningar.

LF och Avanza är inte bara är fondbolag, utan också banker! Då kan man få tillgång till beloppet i förskott via intern kredit

9 gillningar

Visst, det kunde varit bättre.

Men det är samtidigt ett väldigt litet problem i praktiken. Att det skulle vara grund till att undvika fonden är anmärkningsvärt.

6 gillningar

Då får de stå för likviditeten. Har du aldrig sålt en aktie och tagit ut pengarna innan likviddagen? Jag har lyckats med det och fått betala ränta. Varför ska PLUS.stå för det?

Tack för det (enda) vettiga svaret och förklaringen till min fråga snarare än moraliserande som från vissa andra.

1 gillning

Det är dock inte hela förklaringen.

En genomsnittlig dag är inflödet till fonden minst lika stort som utflödet och då är det rena pengatransaktioner som borde kunna ske samma dag, om intresset från parterna fanns.

Värt att betona är att detta skapar inlåsningseffekter som gör det svårare att byta till bättre fonder när det kommer. Det skapar alltså begränsad konkurrens. Jag undviker därför att köpa fonder som håller på pengarna.

ETF’er fungerar bättre än vanliga fonder då det finns en standard på T+2 för likviddag vid både köp och sälj. Då kan man alltså köpa och sälja samma dag för att undvika att ligga utanför marknaden.

Men bankerna och fondbolagen tjänar mycket på dessa fördröjningar och utan kritik kommer de fortsätta. Kritik mot just bankerna kom dock nu i december från Riksbanken som belyser hur långt efter Sverige ligger jämfört med andra länder när det gäller “möjlighet att göra omedelbara betalningar“.

3 gillningar

Här kan man se faktabladen per index med grundläggande information.

1 gillning

Härligt att höra! Den är mycket efterlängtad.

Som någon skrev, gör bytet över tid. Numera min standardprocedur om det inte handlar om rena ombalanseringar som ju kräver mer eller mindre omedelbar återställning av rätt fördelningar.

Går att automatisera fondköp via saldo. Att sälja av är lite bökigare och kräver kanske påminnelse i kalendern.

Hej!

Har Plus Global Index lanserats ännu? Hittar den inte hos Avanza. :thinking:

Med vänlig hälsning, Patrik

Svar finns i en annan tråd: PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025 - Nr 143 av PLUSfonder

Där säger de: “Efter en längre tid av utvärdering och förberedelser har vi nu till Finansinspektionen skickat in en ansökan om att lansera fonden PLUS Global Index under mars/april 2026. Fonden kommer att följa indexet SIX World DM (Developed Markets) SEK Net Return Index. Indexet består idag av 1353 innehav på 25 marknadsplatser. Fonden kommer att äga aktier i samtliga bolag i indexet och kommer således inte att göra någon screening. Förvaltningsavgiften kommer att vara 0,18%.”

6 gillningar