Varför skall du byta bort DNB? Vem säger att PLUS nya fond kommer att prestera bättre?
Eller vad är tanken bakom bytet? ![]()
Varför skall du byta bort DNB? Vem säger att PLUS nya fond kommer att prestera bättre?
Eller vad är tanken bakom bytet? ![]()
Ingen som säger att den ska prestera bättre. Vill inte ha ESG.
Har lite avanza global mög jag ska byta bort.
Jag tänkte byta bort DNB Global Indeks. Så skönt att äntligen slippa all esg!
Byter man fonden idag innan kl 13 får man med dagens uppgång om jag fattar det rätt!?
Följdfråga. Kommer en ev uppgång i USA också med?
Nej, köper du idag före bryttidpunkten så får du köpa till stängningskursen idag, d.v.s. du gör ingen vinst till följd av dagens uppgång.
Byter du fond så säljer du (oftast) till stängningskurs idag, huruvida du köper till morgondagens stängningskurs eller senare beror på hur fonden hanterar likviddagar.
Slänger in en tusenlapp i fonden idag för skojs skull och lära styra om mitt nysparande till den.
Jag har majoriteten av mitt sparande i DNB Global Indeks, men har inte riktigt bestämt mig för om jag vill sälja och flytta över allt, för jag hade trots allt som mål att inte pilla på sparandet 2026.
Byter alla våra globala fonder till PLUS Global. Fler innehav och ingen ESG.
Byter jag också men lurigt nu med att sälja befintliga global index fonder. Får bli efter 13 idag..
Är det en fördel att INTE ha ESG? Vad innebär ESG i praktiken när vi pratar fonder?
Fler innehav? DNB Global investerar i ca 1300 bolag, är ju lika mycket som PLUS Global.
Eller döljer det sig något här? ![]()
Det varierar. Vissa fonder ändrar vikt på bolag med hänsyn till ESG parametrar. Andra väljer bort vissa bolag med vissa ESG kriterier.
DNB under- och övervikter bolag efter hållbarhetskriterier. Även om antal bolag är ungefär samma så blir det en diff mot index.
tex försvarsbolag och tobak viktas ned eller bort helt och läsk viktas upp i detta fall.
Ett annat år är det andra bolag som anses särskilt hållbara. Jag kallar det delvis aktiv förvaltning. Ja visst billigt och bred men inte helt passiv.
Men gemensamt för dem alla är att de avviker från marknadsvikt och därigenom sänker förväntad riskjusterad avkastning.
Ja på något sätt. Hur de gör detta är helt individuellt och inte på något sätt standadiserat. Vilket gör det extra jobbigt som kosument att veta vad det innebär.
Den fonden ser intressant ut. Låg avgift gämfört med Storebrand Global All Countries B. Det jag uppskattar med Storebrands är att den delar ut. Alltid trevligt att kunna placera lite där man känner för det.
Får se vad jag gör.
Slipper vi detta pillet i Plus Global Index?
Svar ja.
Läs mer här: PLUS-fonder utvärderar (bland annat) ny globalfond 2025 - Nr 143 av PLUSfonder