Plusfonder släpper ny globalfond 8 april | Frågor till Emil och gänget

Och trigga skatt för insättning motsvarande hela ditt kapital?

Nja, man kan göra det lite mer genomtänkt än så. Säg att man flyttar 100 tkr i taget, då blir den skatten som triggas några hundralappar. Dessa 100 tkr skulle jag ju ändå sätta under året. Visst blir lite kreditkostnad och så men väntevärdet av det är ju positivt.

I slutändan har jag bara ökat min hävstång, men den sänks över tid med insättning till kreditkontot (om jag nu önskar).

Skatt triggas väl inte på isk om man behåller pengarna/gör fond-bytet på samma konto?

Jag tänkte det också. Avanza har ju en byt knapp numera, använd den!

1 gillning

Grejen är den om man inte ska ligga utanför marknaden och missa en dags uppgång (eller nedgång :upside_down_face:), som kan vara avgörande för avkastningen, så måste man ju göra köp och sälj “samtidigt”.

Det finns ju en överhängande risk att köpet går igenom innan sälj går igenom och för vissa fondbyten är det garanterat. Se detaljerna på en fond, “syns tidigast på kontot…”, för flera fonder är säljtiden längre än köp på den nya, däribland dnb global som har 3 dagar.

Plus Global Index:

Alltså tillförs beloppet för köpet från kreditkontot och vips skatt! Men sen kan ju ”samma pengar” användas igen så snart sälj går igenom för att inte utlösa mer skatt.

2 gillningar

Man behöver ju inte byta hela innehållet på en gång om man är orolig för att missa en uppgång medans bytet pågår.

Ja delar du upp det så så blir skatten därefter, på samma sätt som den ursprungliga risken du försöker undvika också blir mycket mindre.

Om du dessutom kör med (avtagande) hävstång så blir det en annan diskussion.

När börjar man få avkastning på pengarna, är det vid affärsdag eller syns tidigast på kontot?

Om jag tror rätt är det vid ‘syns tidigast på kontot’ som man börjar få avkastning, då är Plus global index bättre än DNB, då den kommer in en hel dag tidigare! :rocket:

Affärs dag är det som har faktiskt betydelse för utveckling. “Syns på kontot” har egentligen bara betydelse vid sälj, hur länge man får vänta på pengarna (och kan använda dem till annat.)

1 gillning

@PLUSfonder är det någon av förvaltarna inom ITP-systemet som har/kommer att ha fonden?

1 gillning

När kommer innehaven visas?

3 gillningar

1 gillning

Nordnet visar avgiften som 0,20% men på deras andra fonder brukar de bara räkna med förvaltningsavgiften, så borde vara 0,18% för att jämföras rättvist. Är de rädda för konkurrens? :slight_smile:

1 gillning

@janbolmeson Har någon take på fonden jämfört med dom övriga som brukar rekommenderas på RT?

3 gillningar

Tänker mig att det är på tok för tidigt att uttala sig om PLUS fonden, då den är alldeles färsk och ny på marknaden. Men jag tror att den kommer att vara likvärdig de andra, mao prestera lika bra +/- nån procentenhet eller om ens det? :thinking::relieved_face:

1 gillning

Vi har bjudit in Emil till podden. Han kommer till hösten. Har själv köpt en liten post. :slightly_smiling_face:

10 gillningar

SIX är en etablerad aktör med lång historik av att ta fram och räkna ut indexutveckling. Vi använder SIX för de andra PLUSfonderna och därför var det naturligt att välja SIX även för PLUS Global Index.

Den historiska avkastningen för SIX World DM SEK Index Net Return jämfört med motsvarande index från MSCI har varit liknande.

Avanza får data från Morningstar efter varje månadsskifte, data som i sin tur kommer från fondbolaget. Informationen brukar vara upp på Avanza ett par handelsdagar efter varje månadsskifte.

Vi lägger också upp information om innehav på https://www.plusfonder.se första eller andra handelsdagen i en ny månad. Eftersom fonden startades innevarande månad har vi dock redan nu lagt upp en lista över de 50 största innehaven på hemsidan.

Vi jobbar med att få in PLUS Global Index på Länsförsäkringar. Som kund hos dem får du gärna också höra av dig till Länsförsäkringar och efterfråga fonden; det kan ibland påskynda processen.

För tillfället är det inte det. Vi får utvärdera förutsättningarna för att komma med där.

Tack! Vi har informerat Nordnet om detta.

6 gillningar

Nu finns innehaven på PLUS Global men bara 50 största?

Någon påläst som kan peka ut vilken eller vilka bland dessa 50 som exkluderas i t ex Avanza Global, LF global, DnB etc?

Utan att veta säkert men Shell, Chevron, Exxon och Philip Morris är säkert exkluderade från de fonderna du nämnde.