Denna tråd är med huvudsakligen menad till poliser.
Jag börjar polisutbildningen VT25 (Januari) och har valt min aspirantplats Stockholm Syd vilket är Sveriges största polisområde. Stockholm City var full så velade mellan område Nord och Syd vilket jag tror båda är väldigt lärorika.
Är det något här som kan intyga eller rekommendera något specifikt polisområde? Mitt mål är att söka vidare till NI/Piketen (Nationella Insatsstyrkan) efter ett par år i yttretjänst. Är det något specifikt polisområde i Stockholms regionen som är bättre än det andra när det kommer till vidareslussning av poliser till andra tjänster? Fördelar nackdelar på områden? M.m.
Angående lön så tror jag den i dagsläget ligger på 32000/mån brutto för nyexade poliser. Sen ett Stockholms tillägg på 3000 vilket ger en brutto grundlön på 35000/mån. Någon som har bättre koll?
Kommentera gärna andra tankar/frågor/funderingar.
Är förövrigt väldigt taggad på utbildningsstart och 28 år gammal om någon är nyfiken.
Hörde också att CSN lånet ska bli återbetalt/strykt för nya studenter. Har någon bättre koll?
Registrerade mig egentligen bara för att svara då jag tänkte att jag kanske kan hjälpa dig lite.
Jag arbetar som polis sen ca 13 år tillbaka. Inte i Stockholm men i en av våra övriga storstäder.
Till att börja med, polis ska du inte bli om du vill tjäna mycket pengar. Min lön idag ligger på ca 48K i månaden. Plus minus några tusen beroende på ob och annat. Jag är 42 år gammal. Ingångslön när jag började var 21K, det var 2011.
Specialenheterna du pratar om kan du söka till var du än arbetar, och vilken funktion du än har. Utan att gå in på detaljer så handlar det uteslutande om vem du är och hur mycket du vill det du söker till. Inte var du arbetar och vad du har gjort tidigare inom polisen.
Lönen är inte bättre i dessa enheter. Det är ungefär samma.
Din enda möjlighet till större löner inom polisen är att bli chef, då kan det ju såklart öka en del. Jag vet inte hur du tänker, men jag har alltid sagt till mig själv att ska jag sitta inne och flyga skrivbord då kan jag lika gärna göra det på ett ställe som ger mig ordentligt betalt för det, och det är inte polisen. Polis vill du vara för att ta fast banditerna och låsa in dem.
“I dagsläget får du hälften av skillnaden mellan den individuella lönen och 36 000 kr”
Så 32.000kr pluss 2000kr som är halva skillnaden.
Så 34.000kr i grundlön.
Kul med polis! Har också klarat testerna men fått en besvärlig löparskada så kan inte påbörja utbildningen än. Hänger kvar i tråden då jag undrar samma frågor som dig polisstudent.
Det kanske det är. Aldrig kollat vad medianen är om jag ska vara ärlig. Men då har jag jobbat några år också.
Min poäng var bara det, att om lönen är en betydelsefull, kanske till och med avgörande, faktor för yrkesvalet så är polis fel väg att gå. 42 år gammal med 13 års erfarenhet på 48K. Jag säger inte att det är en dålig lön. Jag klagar inte. Men det är nog MÅNGA här inne som slår mig far and wide givet samma ålder och tid i ett yrke.
Yes 48K är en riktigt bra lön själv har jag 32k lön om jag kommer tillbaka från min tjänsteledighet där har jag 12års erfarenhet (Studerar nu). Skulle jag vilja växa som chef inom bolag kan jag hamna kring 45k.
Polis med 15 års erfarenhet (Stockholm) här. Ska försöka svara på några av dina frågeställningar.
Kort bakgrund: Jag har 50k i grundlön, brukar snitta runt 65k i brutto med ett par övertidspass + OB. Har en befälstjänst på lokalpolisområde i Stockholm med tillhörande kompetenser (förundersökningsledare, polisinsatschef m.m).
Jag har dels gjort en vända på en av specialenheterna du nämner att du har som mål och dels så har jag tjänstgjort på samtliga områden i region Stockholm genom åren som klassisk ordningspolis.
Lönerna inom Polisen har verkligen gått upp brett genom åren. Men de stora hoppen gör du helt klart när du blir arbetsledande på ett eller annat sätt. Och när du väl gjort det (ingen stor bedrift) så är det inte synd om en direkt ekonomiskt måste jag ändå säga. På mitt lokalpolisområde så snittar snitt-polisassistenten med 2-6 ish år i tjänst omkring 35-40k i grund lite beroende på (eller kanske framförallt) om man träffats av tidigare lönesatsningar eller ej beroende på vart man arbetat/haft tur/otur osv.
Polisregion Nord vs Syd vs City har alltid varit en het potatis när man ska välja/önska vart man vill jobba (de hette ju annorlunda innan omorganisationen 2015 förstås). Man kan generellt säga att City saknar bredden som t ex Nordväst har. I Nordväst (men även större delar av Syd) har du segregerade områden, rika områden, landsbygd, stadsmiljö… Mycket mycket roligare utryckningsvägar och du blir helt klart en bredare polis om du inte står varje helg och tar upp anmälningar på fylleslagsmål på Stureplan och snattare på Åhlens. Grovt förenklat.
Du kommer oavsett hinna jobba en hel del i City på diverse kommenderingar / regionsgemensamma insatser, så du kommer inte gå miste om så himla mycket om du inte är grundplacerad i City.
Frågan om insatsenheterna har du redan fått besvarat på ett bra sätt av tidigare postare. Mitt tillägg är att genomgå inte polisutbildningen med enda stora drömmen att komma till NI/Piketen för det är i princip varenda ung man som går PHS som drömmer om. Det är fortfarande statistiskt sett oerhört få som tar sig in och drömmar krossas pga skador, lämplighet och annat. Så mitt råd är att försök fokusera på att ha som mål att jobba som klassisk hederlig snut så får du se vad som händer vid sidan om.