Poll: Är panoramatak på bil värt det?

Autopilot, sköta bilen via telefonen, uppvärmning. Finns så mycket som gör livet lättare med en “dyrare” bil.

Hahaha, detta fick mig att dra på smilbanden :rofl:

För 25000 kr kan jag boka storstädning av min bostad en gång om året i sju år. Det underlättar livet. Panoramatak eller app till bilen gör det inte.

Nej panoramatak i bilen är helt onödigt. Men skulle aldrig få för mig att ha en bil där jag behöver stå och skrapa rutorna, fan larvigt 2025.

Jaha, ja, det kan ju vara en bra funktion om man kör bilen dagligen.

Värt och värt?
Inte som att man har nåt val om man som jag vill köra Tesla. :slight_smile:
Mycket nöjd med panoramataket.

Nej, inte värt. Sambon hade det för att det satt på bilen hon köpte. Användes aldrig, irriterande att få in ljus uppifrån när man kör, kallras på vintern.

Tycker inte heller om det ur säkerhetsaspekt. Mer glas in i kupen vid olycka, nej tack. Mycket viltolyckor med älg här uppe. Var landar älgen? Överdelen av framrutan/främre delen av taket.

1 gillning

har haft det tidigare, och skulle betala en mindre summa för att slippa det… stenskott, soliga dagar etc…

1 gillning

I Sverige? Absolut inte

Men jag är av åsikten att allting som kan krångla i en bil och inte krävs att bilen har enligt lag ska man undvika.

Jag undviker t ex att fälla in mina sidospeglar med de elektriska knapparna just för att jag inte vill hamna i ett läge att de inte fälls ut och man måste byta någon liten komponent för 10 000 för att få tillbaka sidospeglarna

1 gillning

Jag har haft det på två VW Sharan då det ingick i paketet på tjänstebilsversionen jag hade. När jag 2021 köte en ny Sharan privat så var jag inte ett dugg intresserad av det, än mindre taklucka (som också ingick). Elöppnade bakdörrar, baklucka och utfällbar dragkrok var mycket mer intressanta för mig.
Panoramatak och taklucka tycker jag är värdelösa finesser. Takluckan vill man bara ha öppen under den period man ändå behöver AC och dessutom för den oväsen om man kör fortare än 70 km/h. Panoramataket har jag inte förstått vad jag ska ha till. Båda tillför dessutom läckagerisker, i alla fall på lite längre sikt.

1 gillning

Extra vikt, på bilens högsta punkt. Nej tack! :laughing:

1 gillning

Undrar om risken för att de ska fastna infällda är lägre än risken att de går sönder när en söndagsbilist kör ut ur parkeringsplatsen bredvid, eller en mobilsurfande elscooterförare kör in i dem?

Sätta sig i en uppvärmd bil utan frost på rutorna, eller en nedkyld bil istället för 70 grader tycker jag personligen underlättar mitt liv (samt GPS till var man parkerat och att kunna låsa upp om någon annan vill hämta något från bilen) .

Panoramatak däremot är bara något som är trevligt (framförallt för de i baksätet), typ som lite bättre musikanläggning eller skönare stolar.

1 gillning

Handlar som mycket annat i livet att försöka undvika platser där för mycket idioter vistas.

1 gillning

Har det på bruksbilen, och tycker det är riktigt nice. Men vi köpte den som andra ägare och fick den på köpet så att säga.

Står solen fel drar man bara för jalusin, inget större bekymmer.

1 gillning

Då fäller du ut dem förhand och låter dem vara ute sen.

Ja men finns det någonsin någon annan i bilen?

Du har turligt nog aldrig haft barn som lätt blivit åksjuka och spytt? Det är trevligt att slippa :slight_smile:

Det finns en anledning att så många 3-raders bilar har takfönster.

I en vanlig 5-sittsare känns det spontant mer som en smakfråga. Men i 7+ sitsare är det i mitt tycke en fråga om mer än estetik.

2 gillningar

Jag är nog lyckligt lottad förstår jag. Hur får man stenskott på ett takfönster? Risken för en sten att träffa i en vinkel och kraft att det skadar bör rimligen vara ytterst minimal?

1 gillning

Ja, det är värt det då man får en mer öppen och luftig känsla. När jag sätter mig i en bil utan panoramatak känns det instängt.

1 gillning