- Ja
- Nej
Som titeln lyder, är det värt att betala lite extra för en bil med panoramatak eller inte?
Motivera gärna era svar i tråden nedan!
Som titeln lyder, är det värt att betala lite extra för en bil med panoramatak eller inte?
Motivera gärna era svar i tråden nedan!
Nope!
Har bilen vagnskadegaranti så är det denna som ska användas för att byta/reparera vid eventuellt stenskott.
Ska man ha panoramatak så se till att det finns jalusi. Hjälper mot både kallras och solen.
Ja, det är alltid värt att lyxa till det (om man har råd, förstås). Sen finns det andra saker i en bil som är viktigare, t ex är en bra ljudanläggning och infotainmentsystem ett måste när jag köper ny bil.
Köpte en Polestar 2 och jag ”valde” med glastak för att det ingick i paketet jag ville ha. Kunde jag välja bort det hade jag gjort det.
Finns en fördel som jag ser det och det är att det är trevligt för dem som sitter i baksätet.
I övrigt blir det lägre takhöjd i bilen, solinstrålning som man i Polestar inte kommer ifrån då man inte kan dra för det, risk för att det läcker (inget jag upplevt men hört andra klaga över).
Jag hade aldrig lagt pengar på det
Har glastak nu, är väl ok, men jag hade inte betalat extra för det. När tittar man genom det? inte jag som kör iaf.
Om man kan öppna det annars är det inte värt
På vintern, när det är väldigt mörkt, är det rätt mysigt med panoramatak. Även regniga dagar under sommaren kan det vara trevligt. Däremot jobbigt när solen är stark
Håller helt med😀
Jag tycker panoramatak ger en lite lyxigare känsla. Blir ljusare i kupén, vilket är en fördel större delen av året. Sen behöver man kunna dra för, eller öppna varma dagar. Men om det är värt en extra kostnad är såklart högst individuellt.
Hade betalat extra för att slippa det. Totalt meningslöst enligt mig och förutom försäkring/stenskott så kan det även vara viss risk för skada om man använder takbox felaktigt på vissa modeller.
Har man ofta folk i baksätet kan det vara värt det. Barn älskar att sitta och titta upp genom det. Från förarstolen märks det inte alls, annat än som måttlig sänkning av komforten vid varmt och kallt väder.
Jag tänker att det borde bli som en växthuseffekt med panoramatak, dvs. väldigt gassigt i bilen så fort solen är framme.
Nej. Bilen är ett transportmedel. Vad ska jag titta på himlen för?
Panormatak verkar kosta ca 25000 kr. Jag kan tänka mig många grejer jag hellre lägger 25t kr på.
Jag har aldrig tänkt nämen man kanske skulle kunna titta på himlen och skiten på taket. Det är någon annan som tänkt den tanken, förmodligen någon marknadsföringsavdelning.
Jag har det på en Volvo och de har en elstyrt gardin/jalusi som man kan dra för vid soliga dagar. Öppningsbart i två steg.
Lyxigt och kul - värt!
Inget jag skulle betala extra för.
Det jag irriterat mig på är att vissa/många bilmodeller bara har en liten taklucka typ men ändå kallar det panoramatak för att det ska låta lyxigt. Ska det få kallas panoramatak ska det vara större delen av taket tycker jag.
Tycker det är trevligt i min Polestar 2 (medföljde i paket), speciellt den mörka årstiden. Har dock läst skräckhistorier om när folk fått stenskott och att det ej täcks av vanliga glasförsäkringen så man får ta det med vagnskadegarantin med skyhög självrisk. Att betala extra hade jag max betalat 10k ish för.
Helt onödig, och på många modeller behöver man speciella takräcken om man vill ha en takbox om man har panorama tak.
Sen en plats till man kan ha spindlar i.
“Panorama” spindel faller ner på dig när du öppnar jalusin.
Bilen tar en från A till B. Allt som inte bidrar till det syftet innebär en extra risk och är ofta extremt dyrt och tråkigt att laga. Rullar bilen utan tillvalet; skippa det.
Enda anledningen att skaffa panoramatak är väl om det är din dröm och enda mål i livet, typ.
Beror på om man värderar ljus kupé eller inte. Ljus klädsel i kombination med panorama ger upplevelsen av att sitta i ett “riktigt rum”. Mörk klädsel och inget panorama ger känslan av biosalong. Personligen betalar jag en extra peng för att få en ljusare och rymligare tillvaro på långfärd. Tycker man kommer fram mer utvilad i ljus kupé. Har inte märkt av problem vid olika temperaturer, kör standard takräcke. Går att öppna taket när man får feeling. Finns jalusi.
Lite svårt att värdera, givetvis är detta mer av ett lyxigt tillval. Åker man ofta långrrsor och värderar att komma bort från en murrig känsla i 8 h så kan man titta på om panorama ingår i ett paket (eller en utrustningsnivå) där även lite andra grejer ingår som man har glädje av. Så var det för mig senast.
Skönt med lite ljusare och barnen tycker om de.
Men jag tror de är mer vindljud med de? Samt jobbigare o tvätta rent.