Onödiga egenskaper hos bilar

Utan att vara direkt kunnig har jag förstått att vissa egenskaper hos bilar drar upp kostnaderna en hel del utan att självklart tillföra så mycket i form av funktionalitet. Ett exempel på en sådan grej är stora däck. Nu finns det ju många dimensioner men som jag förstår det är större däck betydligt dyrare att köpa, att växla sommar/vinter, att förvara och att hantera. Så mycket ”bränsleekonomi” eller ”körglädje” vet jag inte om de tillför heller.

Input på exemplet vore välkommen men också förslag på andra grejer man kunde sätta upp på ”undvik-listan” om man nu vill prioritera funktionalitet och ekonomi framför andra, mer diffusa egenskaper med oklart värde.

1 gillning

Stora hjul på vanliga personbilar är mest en utseendegrej. Styling som kromlister och två-tonslack och liknande är bara för utseende.Skinnklädsel.

Elektroniska finesser som Volvo On Call och appar. Självkörning, navigator, backkamera och liknande. Automatlåda är bra om man bor i en större stad, annars onödigt.

Överstarka motorer. AWD om man inte bor i glesbygd.

Men det är ju kul att köra en trevlig bil också.

6 gillningar

Tesla har pruttljud som valbart ljud för exempelvis blinkers.

Skoda har innerbelysning där du kan välja ditt personliga färgschema.

Finns bilar som projicerar valfri bild på gatan bredvid dörren när du stiger ut vid mörker, vanligtvis bilmärkets logotyp.

Tre exempel på hur livsstilsgrejer präglar designen av lite dyrare bilar. Tror vi kommer få se mer sådant framgent.

1 gillning

Skulle aldrig köpa en bil utan navigator igen.

Riktigt skön känsla att slippa behöva kolla upp vägen via kartbok samt försöka följa rätt vägmärken.

Frågan handlade i grunden mer om kriterier vid val av begagnad bil. Att välja en ny bil fullproppad med meningslösheter framstår för mig som en så dum idé att det inte behöver kommenteras närmare.

När en bil säljs begagnad sker en naturlig sortering mellan egenskaper och tillbehör som har ett värde och sådana som inte har det. Fälgar i glada pastellfärger eller discobelysning tillhör i min värld den senare kategorin. En del saker kan sannolikt dra ner värdet också och då är de ju bra. Jag har t.ex. alltid drömt om att åka omkring i en rosaglittrig bil med ”My little pony” på motorhuven.

Så länge olika sorters meningslösheter inte har någon driftkostnad och inte behövs för bilens funktion så spelar de ju heller ingen roll. Går de sönder så är det bara att avstå från att laga dem.

Jag brukar använda Googles navigering i telefonen de gånger jag behöver hjälp

1 gillning

Är inte vägmärkesidentifiering och navigator två separata tillbehör? Eller är det själva kombinationen som är ”grejen”?

Behöver man inte något abonnemang till bilen för att navigatorn ska fungera som den ska?

Här på Balkan där jag bor verkar inte navigator fungera sådär jättebra. Många gator har bytt namn så i navigatorn heter de något annat än på vägskyltarna. Navigatorn verkar heller inte kunna skilja mellan park-, skogs- och bilvägar. Jag hittade nyligen en smart genväg men den visade sig inte finnas i verkligheten. En kollega körde med navigatorn och kom fram till ett stup. Enligt navigatorn skulle han fortsätta rakt fram.

1 gillning

Låt mig kontra med följande:
Småbarn.

7 gillningar

Nja. Beror på.
Men har du typ Apple car play eller Android Auto kan du ju enkelt köra den bästa navigationen via Google Maps.

Du har ju skapat en del biltrådar senaste åren. Ärligt sagt tror jag att du problematiserar bilköpandet/ägandet mer än nödvändigt.

11 gillningar

Vi valde bort navigator när vi köpte våran nya bil. Vansinne att de vill ha flera tusen för den när hårdvaran redan finns i bilen och det finns många bra navigationsprogram som är gratis.

Det gör jag också men skulle gärna få upp den på displayen i bilen. Vet att det ska gå men har ännu inte lyckats klura ut hur jag ska göra det.

Jag ska inte köpa någon bil nu. Den här frågan vaknade hos mig när min bror påpekade att jag hade större däck än nödvändigt och att det skulle medföra extra kostnader.

Jag är mycket för att problematisera alla typer av kostnader överlag, inte specifikt bilar. Ska jag köpa en skruvmejsel så föregås köper normalt av en mindre utredning. Just bilar är jag inte så kunnig om och då är det bra med fler perspektiv.

På Balkan där jag bor nu är sådant här lite jobbigt. Jag är så van vid att kunna hitta alla svar online, inklusive omdömen och priser. Här är den digitala nivån rätt låg. Man får gå fysiskt till olika ställen och hoppas på att de kan tillräckligt med engelska. Nivån är ofta hygglig men varierar mycket. På plussidan dock att prisnivån oftast är ganska bra.

2 gillningar

Inte jag heller och jag har Apple CarPlay så det borde ju gå att lösa.

Hahaha, skön tråd. Och jag som tycker elektriska fönsterhissar och mätare för bensinförbrukning räknas som lyx. :smiley:

Det störigaste som tillkommit på bilar i modern tid är väl ändå de lackade “stötfångarna”. Förr (post-krom, pre-plast) kunde man fickparkera i täta små fickor eftersom alla bilar ändå hade “bumper-rail” och väldigt få hade larm. Idag är ett transportmedel inte sällan det dyraste och mest älskade objekt folk äger och de lämnar det på gatan, i regnet och saltet, bland folk de inte känner.

Rant och överdrift kanske, men jag hade på allvar älskat om det kom en säker, smidig och ekonomisk bil som inte hade en massa lull-lull installerat.

11 gillningar

Påverkar även räckvidden, exempel Tesla Model Y:

Vår Kia har navigator och Android Auto. Navigatorn är helt onödig när man får upp Google Maps på samma skärm med betydligt bättre röststyrning och skärmen kan delas med kontroller för exempelvis Spotify.

2 gillningar

Om bilen har stöd för Android Auto ska det bara vara att koppla in telefonen med USB-kabel till bilen. Sedan måste du ha Android Auto installerat på din telefon men det har varit default på nästan alla lurar de senaste åren.

Är det alltså dyrare modeller som inte har stötfångare i plast?

Är det alltså bränslesnålt med stora däck?