Bil med Adaptiv farthållare samt autopilot på motorvägen?

Söker en bil med följande funktioner. Vet inte exakt vad de heter men ska beskriva vad jag menar så gott det går

• Bilen ska kunna ställas in med farthållare och sedan bromsa och gasa själv beroende på köer. T ex du har ställt in den på att köra i 90 km/h och framför dig kör en bil i 70 km/h då ska man bil köra ned i den hastigheten, om bilen framför gasar upp till 90 ska min följa “med”
  • På motorvägar och vägar med vägmarkeringar ska bilen kunne styra i kurvor mm av sig själv. Man ska kunna släppa handen från ratten och så kör den av sig själv.

Vilka bilar har dessa två egenskaper? Jag behöver alltså inget som att den parkerar åt en själv eller att den gör omkörning eller dylikt.

Jag blir tokig på att bilar inte verkar vara mer standardiserade utan att det är massa olika paket mm så att en begagnad bil kan t ex sakna en funktion som en annan begagnad bil av samma modell har.

1 gillning

Tror alla Volvo nyare än typ 2018 har dessa funktioner.

Spontant sett skulle jag gissa att de flesta ”premium” bilar nyare än 7 år har det som standard, medan budgetmärken säkert är några år efter

4 gillningar

De flesta bilar som är yngre än fem år har den första funktionen som ju kallas just adaptiv farthållare.
Den autopilotfunktion som du beskriver heter nog olika på olika bilmärken. De flesta kräver dock att du fortfarande håller i ratten även om den styr själv. Filassistans tror jag är vad Volkswagen kallar det.

1 gillning

Just detta tror jag knappt finns.
Ford har något som kallas Bluecruise och har hört att Mercedes har något liknade, men då är det bara under väldigt specifika förhållanden eller specifika vägsträckor.

Om du kan tänka dig att fortfarande hålla i ratten och bara ha styrassistans så är det väl korrekt som @Skrivbordsbonden säger.

1 gillning

Jodå, jag har det i min Nissan Leaf och gillar det därför jag letar efter det i en ny bil med. Man kan bara släppa i några sekunder sen börjar den signalera att man måste hålla i ratten.

Det är tillräckligt för att t ex kunna öppna en flaska vatten och ta en klunk eller liknande när man kör

Min två år gamla Peugeot 2008 har de egenskaperna.

Ja några sekunder funkar ju alltid på bilar med styrassistans. Jag trodde du menade att helt slippa hålla i ratten.

Då är det absolut inga problem att hitta! :slightly_smiling_face:

Knät kan väl i stort sett styra hela tiden så kan du göra vad du vill med händerna. Kan iaf mina knän. Knäassistans söker du alltså🤔

Kör Volvo V90 från 2018. Har både adaptiv farthållare och styrassistent som fixar det du frågar efter utan problem.

Tror utmaningen här är att TS behöver lära sig vad funktionerna kallas så det blir möjligt att läsa bilannonser/fråga säljaren efter ”rätt” prylar.

1 gillning

Även om det finns på de flesta modeller i dag (som flera har nämnt) så gäller det att köpa det paket (den utrustningsnivå) där funktionen ingår. Volvo Pilot Assist med andra ord, och motsvarande hos andra märken. Det skiljer sig också en del hur väl det fungerar i olika förhållanden, hur den agerar vid frånkoppling osv. Zeekr och snö är ingen bra kombination, till exempel.

Typ alla VW, Skoda de senaste 5 åren. Adaptiv farthållare och så något som håller bilen mellan linjerna, tror det heter travel assist på Skoda.

Jag tror frågan är felställd? Vilka bilar har inte dessa funktioner idag?

Verkar inte vara standard på många, en del verkar enbart ha det som speciella tillval vid köp och så vidare

Hej,
Haft båda funktioner på Passat 2018, klockrena. ACCn hjälper även vid köer (0-30 kmh).
VW: ACC (adaptiv farthållare), Side assist + adaptiv filköring för det andra. Kollar nu efter Volvos, tror Pilot Assist dock osäker om det finns fler nivåer.

Säg att du aldrig köpt en bil för mindre än 500k utan att säga att du aldrig köpt en bil för under 500k.

Men jag avskyr också den här typen av system så jag har kanske inte koll, mer än att jag vet mängder med bilar som inte har dem.

Hmm min första bil kostade 2000kr, andra 5000kr men dessa var pre år 2000. Sen i somras köpte jag en kia ceed 2021 för 200k.

Jag menade givetvis bilar nyare än ca 2020 är det så gott som standard.

Tycker adaptiv farthållare är toppen jämfört med gamla klassiska farthållaren som ej gick att använda då folk kör så ojämnt. Filassistansen ger jag inte så mycket för. Går att stänga av men slås på automatiskt vid varje start så orkar inte.

Verkar finnas eu regler nu också att filassistans måste finnas? EU hjälper dig att hålla hastighetsbegränsningen - Nya EU-regler kräver svart låda och automatisk farthållare i alla bilar från 2024

Filhållningsassistans är absolut inte att bilen kör automatiskt på motorväg. Snarare en irriterande vibration eller pling om du kommer för nära en linje.

Intelligent hastighet… Är inte dynamisk farthållare. Snarare ett irriterande pling när du köri 52 på 50 väg eller 70 på 70 väg men bilen har lyckats missa en 70 skylt bakom en buske och tror det är 50…

Dynamisk farthållare och att bilen mer eller mindre kör själv på landsväg/motorväg är lååååångt ifrån standard i nya bilar.

1 gillning

Jag kan inte förstå hur detta kan vara ett krav på nya bilar. Det måste väl ändå vara en information som hjärnan ganska snabbt lär sig att sortera bort. Om man nu inte orkar stänga av plinget varje gång man startar bilen.

Jag har adaptiv farthållare, lane assist och automatiskt helljus på bilen. Stänger av allt. Hatar när bilen gör grejer själv. Tack och lov inget pling vid för hög hastighet men har hyrt bil med sånt. Otroligt enerverande.

[quote=“FallenFetaOst, post:1, topic:101235, full:true”]Jag blir tokig på att bilar inte verkar vara mer standardiserade utan att det är massa olika paket mm så att en begagnad bil kan t ex sakna en funktion som en annan begagnad bil av samma modell har.
[/quote]

Ja, ibland är det abonnemang också. :grinning:

Jo tack prova försöka stänga av det där på någon touchskärm på främmande språk när du hyrt en bil i främmande land och bilen inte löser en enda skylt korrekt.

Jag kan inte tala för alla eller någon slags allmänhet men jag upplever att jag kör sämre när bilen hela tiden varnar för allt ifrån linjer till att jag borde ta en paus till att spolarvätskan är låg att det nu är under 4 grader ute och jag minsann kör 3 km/h för fort.

Klarar man inte hålla koll på hastigheten ska man inte ha hjälp. Man ska ha indraget körkort.