Portföljbelåna för att öka kontantinstats (och minska bolån)

Jag tycker att du är inne på rätt spår.
Det finns också en risk i att inte ha ett tillgängligt kapital. Även att ha alla äggen i en korg (bostad) är en risk.

Jag kan bara tala för mig själv. Men vad jag skulle gjort är att räkna på hur mycket jag kan belåna portföljen givet ett vist värde och fortfarande vara bekväm med ett börsfall.

Nordnets belåningsgrader ser ut som följande.

Ränta Max belåning
1 3.85% 40.00%
2 5.59% 60.00%
Ordinarie 8.19%

Det är alltså fördelaktigt med ett portföljlån åtminstone vid nivå 1.
Kanske kan man också våga ta risken att komma upp i 2 beroende på hur snabbt man kan ta sig tillbaka till 1 (vid 2 hade det varit bättre att helt enkelt inte amortera de pengarna på huset).

Jag räknade lite snabbt på det och fick fram denna formeln:

max nedgång = (ursprunglig hävstång - högsta tillåtna hävstång) / (ursprungliga hävstång - ursprungliga hävstång * högsta tillåtna hävstång)

För nordnet nivå 1 vid 10% belåning (hävstång 1,1) innebär det altså:

max nedgång (68%) = (1,1 - 1,4) / (1,1 - 1,1 * 1,4)
Där:
1,1 är hävstång
1,4 är högsta tillåtna belåning
Max nedgång är hur mycket börsen max kan gå ned innan du flyttas till nästa nivå

Det ger följande tabell:

Hävstång / Nivå 1 2
1.1 68% 76%
1.15 54% 65%
1.2 42% 56%
1.25 30% 47%
1.3 19% 38%
1.35 9% 31%
1.4 0% 24%
1.45 17%
1.5 11%
1.55 5%
1.6 0%

Vid en belåning på 25% av portföljen kan portföljen altså falla med 30% innan du hamnar i nivå 2 istället.

Men som sagt, du har förmodligen också möjligheten att pytsa in lite pengar i portföljen för att balansera den vid ett fall.

2 gillningar

En aspekt att ta hänsyn till är att du kan få margin call eller försämrade räntevillkor på värdepapperskrediten och evt. är det inte så lätt att snabbt få loss pengar från bolånet i en sådan situation.

Ett annat alternativ (som jag själv kör med trots att jag har bolån) är att du lånar via värdepapperskrediten (i mitt fall strax under 10% belåningsgrad och 1,99% ränta) och istället stoppar in det på sparkonto med bra ränta, ca 4%.
Jag har Avanza och inte Nordnet så villkoren för krediten är inte identiska.

Då är det mycket lätt för dig att släcka krediten när som helst.
Du får möjligen ett lite mindre räntenetto än om du stoppat in pengarna i bolånet istället men du är betydligt mer flexibel.

Du har helt rätt, så länge du är bekväm med risknivå och räntan ligger tillräckligt långt under förväntad avkastning är det fullt rationellt. Många tycker såklart det är läskigt att belåna sig. Rekommenderar att du gör en kalkyl på upplägget där du tar med alla dina tillgångar (inkl värdet på huset) samt alla dina skulder (inkl bolån, värdepapperslån och t ex CSN-lån). På så vis kan du få fram din nettoförmögenhet och därigenom hur stor din totala hävstång skulle bli.

Min hävstång ligger runt 2, huvudsakligen pga CSN-lån. Vad som är rätt hävstång för dig beror på din riskaptit, belåningskostnad, ålder, men framförallt vad du har för ekonomiska mål. Hur mycket pengar behöver du för att leva det liv du vill och när vill du uppnå detta? Målet blir att komma till den nivån med så låg risk som möjligt.

Det kan säkert funka så på Avanza men det var vad personal sa till mig på Nordnet

Någon annan som har stark uppfattning huruvida man beskattas eller ej av portföljbelåning ISK på Nordnet, om man flyttar pengarna till annat sparkonto?

Lär ringa dem nästa vecka och fråga

1 gillning

Just nu är Nordnets hemsida nere för underhåll.
Men om Nordnets kredit skulle belastas med isk skatt per automatik skulle det vara helt unikt för dem. Jag vet inte heller hur det rent praktiskt skulle gå till.

Nordnet får du ett kreditkonto som är bundet till ditt isk (har för mig ett enkilt isk).
Om du utnyttjar mer pengar än vad du har på detta isk så dras det från kreditkontot.
För att betala tillbaka krediten för du över till detta konto från vilket konto som helst på Nordnet (du bör altså inte föra över till ISK och skattas för att sedan föra vidare till kreditkontot).

Det är altså ett separat konto som bara syns vid överföringar.
Ett sådant konto kan man också koppla till ett ikke isk.

Jag har en kredit på ett av mina isk och min inkomstdeklaration har inte shablonsbeskattats med min oanvända kredit (har inte använt den detta året på Nordnet och krediten är ganska stor mot det kapital jag har på Nordnet).

Så jag känner mig ganska övertygad om att kredit på Nordnet bara beskattas på nyttjad kredit.

Detta året kommer regeringen ta bort ränteavdrag för belåning av aktieportfölj. Så det bör du ha med i tankarna innan ditt beslut.

Inte riktigt. ”Det innebär att avdrag för beskattningsåret 2025 får göras med 50% av ränteutgifterna och att avdragsrätten helt försvinner 2026.”

Källa Aktiespararna.

Med nyttjad kredit menar du att man har det på ISK:t? Eller menar du även om man nyttjar det för att plocka ut?

Det är en bra fråga som jag inte riktigt funderat på.
När jag går in i Nordnet appen så ser jag inget sätt att ta ut pengar från kreditkontot direkt.
Men det är mer en teoretisk fråga än något annat.

Praktiskt skulle du väl sälja för x på ditt ISK och ta ut de pengarna.
Sedan belånar du ditt ISK för samma summa som du tog ut. Den ISK skatt du betalar extra är då en schablon på insättningsbeloppet, osäker på hur stort det är men kanske 0,2% i år?

Insättningsschablonen är för att man inte ska kunna ta ut alla sina pengar precis innan varje kvartal och sedan sätta in igen.

Så i praktiken får du betala en engångsavgift för upplägget om 0,2% * 30% = 0,06% som en engångsavgift.

Kommer de göra det eller är det ett förslag bara?

Just nu är det bara ett förslag, men just den delen är väldigt okontroversiell i lagförslaget så är rätt säker att det kommer gå igenom utan problem.

Så beslut lär tas under året av riksdagen och lagen bör börja gälla från 1 januari 2025.

Ringde dem idag och om man belånar ISK för att göra uttag beskattas man för insättningen i det kvartalet, men därefter räknas den utnyttjade krediten inte in i det beskattningsbara beloppet. Goda nyheter för min plan med andra ord :slight_smile: