Byta bolån mot portföljlån Nordnet?

Hej,

Jag har bolån hos SEB med ca 4.5% ränta. Jag har bara rörlig ränta, har alltid haft detta och kommer fortsätta ha det så.

Pga lite tur och mkt flit på jobbet så har jag nu en fondportfölj på Nordnet som är stor nog för att kunna ta ett portföljlån plus där och betala av bolånet. Detta skulle kosta 3.35% ränta istället.

Eftersom jag bor i utlandet kan jag inte få nytt bolån i Sverige = usel förhandlingsposition kring bolånet jag har hos SEB, vilket känns otryggt, även om SEB inte utnyttjat situationen ännu.

Mina frågor:

1. Vet ngn om man kan ta ett portföljlån hos Nordnet och använda pengarna till att betala bort ett bolån, eller måste man investera dem?
  2. Finns det några skatteimplikationer, tex vad gäller ränteavdraget?
  3. Annat att tänka på?

Jag har medvetet styrt min portfölj så inga av mina indexfonder är i närheten av gränsen för portföljlån plus i storlek, och jag kommer tåla en nedgång på nästan 25% i portföljen innan Nordnet höjer räntan.

Jag vill ha kvar lite lån, och är av skatteskäl inte intresserad av att sälja mina innehav (säljer jag nu får jag ev betala reavinst i landet jag bor, vilket jag slipper om jag behåller dem tills jag flyttat hem till Sverige då de står på ISK).

Tankar? Tacksam för all konstruktiv feedback innan jag sätter denna plan i verket. Vore otroligt skönt att minska bankens vinst genom att pressa ner våra lånekostnader i botten, särskilt eftersom man får kass service som utlandssvensk!

Med vänlig hälsning,

F

4 gillningar

Om Du har en portfölj på minst 5mkr hos Nordnet kan Du få Private Banking bolån (vet inte om man måste vara skattskriven i Sverige, eller om det bara räcker att Du har 5mkr hos dem för att få deras Privat Banking bolån)

2 gillningar

Teknisk sätt borde ditt ISK blivit depå, och du skattar i “hemlandet”. När du flyttar till Sverige igen och “vandlar tillbaka” till ISK blir det vinstskattför att “nolla” vinsten.

Så vill du göra det kan det vara värt att fundera på att sälja när man är skattepliktig i det billigare landet…

Hej, har kollat med dem för några år sedan och de accepterade inte utlandssvenskar.

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

Detta stämmer inte (för mig). Jag är fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige pga kvarstående ”väsentlig anknytning”, och därför kan jag fortsätta ha ISK. Dessutom - värdepapper som man ägde när man flyttade ut reavinstskattas ofta som om man bodde kvar.

För den oinitierade läsaren - när man flyttar ut bör man ta professionell skatterådgivning eller prata med Skatteverket. Det figurerar många felaktigheter på forum som detta, och dessutom finns det horder med banktjänstemän som inte heller kan internationell skatterätt, men låter väldigt självsäkra när de säger att ISKt försvinner vid utflytt.

Någon med kommentarer eller inspel kring grundfrågan i tråden?

Med vänlig hälsning,

F

3 gillningar

Jag hade portföljbelåning plus på min vanliga depå innan jag bytte till ISK.

Du kan ta ut pengarna och behöver inte investera. Räntan drogs från kontot, så vid Isk kommer du ev. behöva betala in räntan till Isk och betala skatt för insättning. Vet ej om Nordnet har en annan lösning för att betala ränta på Isk belåning, men värt att kolla.

Om jag inte minns fel är det en femårsperiod där ursprungslandet har “anspråk” på skatten, dvs första tjing, sedan får andra landet plocka smulor.

Men du har rätt, systemet är komplicerat och det är omöjligt att få två samma svar från skatteverkets handläggare och börjar man fråga riktiga advokater etc kostar det mer än skatten man betalar.

1 gillning

Det går utmärkt, jag fick vid ett tillfälle erbjudandet om att “flytta” bolånet till Nordnet med alternativen bolån och/eller portföljbelåning.

Ändringar i belåningsgrad kan påverka krediträntan och det är något obehagligt är att tvångsförsäljning vid större värdetapp på portföljen sker relativt omgående. Bolåneräntan är klart mer mer stabilt och trögrörlig.