Portföljbelåning i FIRE

Jag kan ju bara tala för mig själv men vill jag ha spänning så köper jag en bingolott. På börsen är jag för att tjäna pengar.

Vilka mäklare låter dig plocka ut din portföljbelåning? Jag hade inte räknat med det långsiktigt för då är det ett vanligt lån och bör inte kallas portföljbelåning. Montrose ska väl göra om sitt lån till äkta portföljbelåning likt Avanza? Fler lär följa.

Tilldelningen i vettiga IPOs är så pass låg att det rör sig om småpengar i sammanhanget.

Jag ser ingen anledning att ändra min portfölj framöver. Har haft en ”portfölj” i så pass många år och sett så djupa dalar liksom löjliga värderingar, att jag känner mig trygg med det jag landat i. Gasar lagom mkt nu och kommer behålla samma in i FIRE, möjligen med tillägg av ökad belåning för att ha en buffert. Så om något en aningen högre risk i FIRE

Det har diskuterats i en mängd andra trådar. Rent tekniskt kan jag innan jag går FIRE sälja av lämplig tillgång, ta ut likviderna och sedan köpa tillbaka tillgången med hjälp av krediten. Till kostnaden av 2*maximalt fast courtage. Eller, om det tillåts, lösa det utan den omvägen. Pengar har ingen identitet.

1 gillning

Jag tänker det, och så 10-15% kredit liggandes på arbitrage-konto om det fortfarande är fördelaktigt då. Annars 0, men krediten agerar buffert i båda fallen.

Vet ej hur det funkar på Nordnet men på Montrose kan jag bara överföra till mina andra konton på Montrose och kan alltså inte plocka ut cash direkt till ett konto utanför Montrose.

Det som borde vara ‘idiotsäkert’ och troligtvis även funkar hos andra banker är att först sälja av så mycket du vill ta ut, ta ut dessa pengar för att sedan låna tillbaka. Man står utanför marknaden några dagar, men ingen kan hävda att du gjort något otillåtet.

Exempel:
Du har 5 000 000 kr.
Du lånar 1 000 000 kr och investerar dessa på samma sätt som de 5 MSEK.
Portföljvärde 6 000 000 kr.

Du vill nu ta ut 250 000 kr ur portföljen att leva på.

Du säljer helt sonika av tillgångar för 250 000 kr som nu ligger som cash på ditt konto. Detta är dina pengar, det du redan lånat är fortfarande investerat.

Du plockar ut cashen till ditt vanliga konto.

Du utökar sedan krediten med 250 000 kr för att åter igen hamna på en portfölj på totalt 6 MSEK varav nu 1 250 000 kr är lånade pengar.

Om det skulle kärva, så får man i exemplet ovan istället sälja av för 1 250 000 kr, reglera krediten på 1 MSEK och sedan ta ut överskottet på 250 000 kr. Först därefter tar man en ny kredit på 1 250 000 kr. Detta kan ingen säga något emot.

1 gillning

Se mitt svar ovan hur du kan plocka ut från kredit till vanligt konto på annan bank. Oavsett vad de kallar sin kredit eller skriver in i sina avtal kommer åtminstone alternativ två fortsatt vara möjligt.

Då förstår jag. Vet inte varför den tanken inte hade slagit mig innan :sweat_smile:

Har man FIRE-pengar kan man vid lägre belåningsgrad låna så pass billigt att t.o.m. räntan på rörligt sparkonto med insättningsgaranti är högre, se t.ex. Montrose Platinum.

Så om inte annat lånar man för att få några extra tusenlappar riskfritt positivt räntenetto genom att parkera pengarna på sparkonto med högre ränta och insättningsgaranti.

2 gillningar

Precis. Jag gör samma fast under uppbyggnadsfasen och amorterar av bolånet istället. Sparar 1 % ungefär efter ränteavdrag. Inga stora pengar men enkel åtgärd :smiley: