Portföljfundering – är 80/20 fortfarande motiverat?

Nu pratar vi om 0–20 % Sverige inte 30, 40 eller 50 %. Det är ingen jättestor skillnad, och inget blir mycket sämre bara för att man väljer 5, 10 % i stället för 20 %.

Som sagt tror de flesta svenskar kan hantera sina känslor :sunglasses:

Just därför är det en onödig funktion att lägga till. Man gör investeraren osäker utan nytta.

Finns rätt så mycket forskning på detta :slight_smile: Och svenskar är inte extra känslolösa robot-aktiga än folk från andra länder.

1 gillning

Det är absolut ingen onödig funktion tvärtom gör den Lysa bara bättre. Sverige står endast för 1 % av den globala marknaden. 20 % i Sverige är för mycket; man är redan överexponerad mot den svenska kronan, bostäder och annat. Men men… jag tror att Lysa kommer lösa detta så småningom.

De har ju hintat om lösning. Men just Sverigedelen var främsta orsaken till att jag lämnade lysa.

Men tror ändå lysa är en bra tjänst för många, med tanke på hur många som inte kan låta bli att pilla.

Så länge det är aktieindexfond som står mot aktieindexfond så kommer det göra ytterst liten skillnad om du kör 20 % Sverige eller inte i långa loppet. Finlir, som någon skrev. Gör det du tycker känns bäst!

1 gillning

Fast omgivningen för de flesta i Sverige investerar väl bara i den egna bostaden och kanske i några lösa aktier eller någon aktiv aktiefond – inte 80% globala aktier marknadsviktat och 20% aktier noterade i Sverige marknadsviktat?

1 gillning

Tja, beror ju på ens omgivning. Om ens omgivning investerar i svenska aktier kan det vara surt om man själv bara har globala och så stärks kronan.

Är det verkligen så illa? Har inte t ex Avanza Global typ 500,000 ägare? Fast det säger ju inte så mkt om hur stor del av sparandet det är.

Tvärtom borde det väl vara i det fallet, att bolag som har utgifter i SEK och inkomster i blandade valutor, som borde påverkas negativt när SEK blir dyrare, är mer typiska för Stockholmsbörsen än för andra börser?

Så investerar stockholmarna på börsen säger:

Lite mer än varannan Stockholmare äger aktier medan ungefär var tredje person sparar i fonder.

Tja, oavsett orsak så kan börserna gå olika. Nu på sistone har vi ju haft en period där kronan stärkts mot dollarn och globalfonder gått sämre än Sverigefonder.

Danmark och Finland har ej home bias varför ska Sverige alltid vara den udda fågeln. Om man kan justera åtminstone 10% Sverige så skulle väldigt många börja spara på Lysa istället för Avanza tro mig.

1 gillning

Håller med. Men jag kommer inte byta tillbaka om de ändrar nu. Trivs bra med mina fonder och min 1% svenska lekhink. :blush:

1 gillning

Du tror seriöst detta är flaskhalsen? Inte typ att de flesta i Sverige inte ens vet vad Lysa är för nåt?

Utanför alla nördar på rikatillsammans, hur många tror du egentligen vet vad home bias är? Och som faktiskt har en åsikt om home bias? Jag tror de kan räknas på två händer.

5 gillningar

Gärna en punschpatriotiskt home bias, men jag gör det helst i kombination med Europa eller Norden som jag också ser som hemma marknaden. Mixen av branscher i Europa är ett bra komplement till den verkstadstunga svenska börsen.

Jag är jätteseriös, yxceqnxs.

1 gillning

Jag går mer och mer mot att enbart ha en global och tillväxtmarknadsfond. Så småningom kommer jag att sälja min Plus Allabolag Sverige Index.

Jag har redan en Lysa 100 % bred portfölj som en backup ifall jag skulle missa något.

1 gillning