Pretty remarkable: The 33% spike in #gas prices this morning has dwindled to a meagre plus of 12%. Things can still change a lot in the next days and weeks, but this is certainly not the market reaction #Putin was gunning for.
Hur kunde man ens överhuvudtaget ens överväga att stänga fungerande reaktorer i denna situation? Vi behöver sätta mycket hårdare press på tyskarna gällande hur mycket vi är villiga att exportera till dem. Vi ska absolut hjälpa dem, men då ska de ha uttömt precis alla andra åtgärder de kan vidta.
Håller med, det är tyskarna som försatt Europa i denna situation, vi i område 4 lider av idiotiska beslut som deras politiker tagit. Varför ska vi i Sverige bli fattigare pga felaktiga beslut i ett annat land? Det är så sjukt, aldrig varit för ett eu uträde förrän nu.
Värme besparings tips.
När elen var dyr i Januari år 2022 värmde jag inte upp sovrummet. Värmde sängen med elmadrass 30min innan jag la mig i sängen. På morgonen gick ett element i gång ungefär 2 timmar innan jag vaknade. Det gjorde morgonen lite snällare. Fukade bra för mig.
Goldman Sachs (via Twitter) hittar inte ursprungskällan tyvärr:
Goldman says Europe has “successfully solved” the puzzle on how to face the winter without Russian natural gas. Prices likely to drop by more than half, they say.