Man kan väl anta att de börjat få ordning på alla skador som upptäckts och “kärnkraftsrallarna” dvs de entreprenörer som brukar fara runt på revisionerna har tjänat in väldigt bra med OB …
Cost is not an issue om man säger så. Problemen var inte oöverstigliga heller.
Det var eftersatta revisioner pga Covid, och så upptäckte man skador i åldrande utrustning som krävde mer åtgärder men inget exceptionellt. Man tar höjd för det till nästa gång och produktionskostnaden ökar någon procent mer pga de extra åtgärderna man bedömer sig behöva göra vid kommande revisioner.
De produktionsnerdragningar man gjort pga “varmt kylvatten” är orsakat av två saker
a) Låga vattenflöden i vattendragen gör att värmepåverkan från kylvattnet blir otillåtet stor av miljöskäl
b)
Kraftverken har vissa gränser vid vilka de är godkända- därefter reduceras effekten i stora steg. I verkligheten är behovet av effektreduktionen enstaka %. Skillnaden mellan nollgradigt havsvatten och badvarmt havsvatten för de svenska kärnkraftverken handlar om ca 3% effekt. Naturligtvis har det inte rapporterats så i media, då får man inga klipp.
För mig är goda nyheter ofta faktabaserade nyheter. Keep calm and carry on.
Vad tror vi att det gör med elpriserna om alla Frankrikes kärnkraftverk går live till vintern samtidigt som våra i Sverige kommer igång och även det i Finland
Det är riktigt goda nyheter om frallarna klarar av att få på samtliga. De har 62 GW installerat och om vi antar alla reaktorer är ungefär lika stora så är det väl 30 GW som kommer online till vintern enligt plan.
30 GW är väl dryg 4 ggr så mycket som alla svenska kärnkraftsverk producerar när de kör (en del avställda även här som brukligt för översyn under sommaren)
30 GW är väl ungefär 3-3.5% tillskott till hela Europeiska kraft genereringen.
Eftersom priset sätt på marginalen så kan det nog hjälpa till att skjuta ner priserna rätt rejält.
Kvarstår problemet med naturgas, som delvis används för värme i södra Sverige (Skåne, Halland) men är otroligt vanligt på kontinenten. Stänger ryssarna butiken (och det ska vi nog räkna med) så lär vi få stänga ner en del produktion i EU för att prioritera hushållen. Påverkar såklart ekonomi och priser på alltifrån gödselmedel till pharmaciprodukter men känns kontrollerbar. ECB får väl trycka lite mer pengar, av goda skäl denna gången, i min mening.
Människor är kreativa i kris och vår marknadsekonomi är flexibel, så en tuff men hanterbar vinter ser jag framför oss
Åsa Romson tog upp Tyskland som ett exempel på ett land som fasar ut kärnkraften till förmån för förnyelsebar energi. Jan Björklund kontrade med att nämna Tysklands beroende av rysk gas.
– Rysk gas har två har två nackdelar, den ena är att det är gas, den andra är att den är rysk, sade Jan Björklund.
Jag argumenterar inte specifikt för vindkraft, bara att en mix är bra då man har möjligheten att spela på deras styrkor och ha en bredd när det skiter sig på någon, och vi råkar ha vindkraft som tredje ben just nu. 1 ben är scary, 2 är på gränsen, 3 är ok. I nuläget är den naturliga treenigheten i sverige kärn+vatten+vind och vind+vatten är trevligt då vattenproduktionen är smidig att reglera. I andra länder görs eller finns finns det andra val givet landets förutsättningar, såsom gas i Norge, sol i Marocko eller biomassa i Estland. Positiva nyheter för alla tre länder.
Någon som har koll på vad dessa gaslager som nu ska vara fyllda till 80% innebär i praktiken? Är nästan helt okunnig på området men föreställer mig att lagren mer är till för att jämna ut toppar och dalar snarare än att man har lagringskapacitet för att typ ha något halvårs totala behov i lager även utan inflöde.
Kan inte undgå att se ett rätt uppenbart skämt kopplat till rubriken på denna tråd som jag ännu inte sett i tråden
Exakt! Alla gör allt för att tidigarelägga och även klämma ut varenda m3 av naturgas samt spara/effektivisera så snabbt som möjligt. Inte så konstigt heller.
Räknar man om naturgas till olja energimässigt så kostar naturgasen i Europa över 400 USD/fat jämfört med tex Brent olja på 93 USD/fat just nu.
Alltså naturgas värderas 4 X olja så i vår marknadsekonomi sätt nog alla klutar till för att tjäna pengarna detta. En stor fördel för oss att ha det system vi har.
Under lördagen nås målet på 85% fyllnadsgrad i de tyska gaslagren. Det är fyra veckor före utsatt datum. Detta trots att Gazprom stängt av Nord Stream 1 på obestämd tid sedan 31 augusti.
Den gasledning, Yamal, som går genom Belarus till Polen stängdes redan i maj efter att Ryssland krävde betalning i rubel.
Det ser alltså ut som att de första kulorna från det ryska gasvapnet avfyrats men målet redan hunnit undan.
Ryssland kan fortfarande stänga av andra gasledningar, men en sådan åtgärd påverkar andra länder än Nord Stream och Yamal.
De gasledningar som återstår är Transgas genom Ukraina och Turkstream genom Turkiet. Att stänga dessa skulle inte minst drabba Ungern, Serbien och naturligtvis Turkiet.
Problemet idag är att vi redan utnyttjat vattenkraftens praktiska reglerområde som är i storleksordningen 6000 MW. Det som begränsar vattenkraftens reglerområde är bland annat vattendomar som sätter ett min flöde i vattendraget, behöver man gå ned i för låg effekt på vattenkraftverket så blir man tvungen att spilla vatten förbi kraftverket med en förlust som följd. Dessutom skulle man i framtiden bygga om vissa älvar för ännu mera aktiv reglering så kommer det att påverka miljön i älven ännu mer med mer eller mindre torrläggning och fullt flöde mera frekvent.
Gjorde något diagram över Svensk kraftproduktion för något halvår sedan:
Det finns en stark korrelation mellan vindkraftproduktion och export, när det blåser så exporterar vi mycket el och när det inte blåser så exporten närmare noll. Här ser vi konsekvensen av att vi har så mycket vindkraft så att vi kan inte lagra all vindenergi i kraftverksdammarna utan den går på export till låga priser. Korrelationen ovan finns inte för vattenkraft och kärnkraft som “stannar i Sverige”
Min åsikt är att vi har tillräckligt med vindkraft i Sverige för närvarande, vi har redan svårt att utnyttja den effektivt.
Förvisso, vi svenskar har i årtionden invaggats i säkerhet att det är smart att köra allt på marginalen - rörligt elpris, rörlig ränta, inte amortera (förrän vi tvingades), börjat låna till konsumtion, ha kreditkort som buffert mm mm. Ganska o-rubust om man säger så. Så det är kanske inte så konstigt att det blir småpanik när inte världen spelar med i vår bild av hur det ska vara, men inte är det?
Detta är verkligen spot on. Kommer vi framgent att värdera det “matematiskt korrekta” mindre till förmån för den egna ekonomins motståndskraft? Jag tror och hoppas det.
Det är ju humor om något att ett land i krig med delvis belägrade kärnkraftverk etc ändå har förmågan att understödja europa med el (nu har jag inte satt in mig i hur mycket det handlar om eller om det mest är psykologisk krigsföring på hög nivå, men ändå). O andra sidan har de kanske rejält överskott då mycket står still och är utslaget i delar av samhället så det kanske är naturligt ändå. Skulle Danskarna bomba sönder SE3+SE4 så skulle vi kunna leverera rätt mycket överskott till norge och finland.
Vi tror det gör att Frankrike kan exportera el till grannländerna vilket minskar behovet av gas och elimport från andra delar och det gör att elpriserna faller.
Skillnaden mot OL3 är att Frankrike är i mer beroende av kärnkraften. OL3 kommer ersätta äldre kolkondenskraft som är relativt dyr att köra men som Finland behållt av beredskapsskäl då de alltid tänkt ett steg längre än svenska statsförvaltningen med sin New Fucking Public Managment och Just Not In Time och avregleringshysteri.
Det man kan konstatera är att i praktiken har all vindkraft, i storleksordningen 35 TWh, senaste året gått på export. Vi själva har använt vattenkraft, kärnkraft och värmekraft för egen förbrukning.