Elpriskompensationerna vintern 2021/2022 uppgick till 6 miljarder och vintern 2022/2023 utlovas nu 90 miljarder i kompensationer. Så enligt räta linjens ekvation så kommer privatpersoner och bolag under vintern 2023/2024 få dela på ett miljardregn på 180 miljarder och vi blir alla miljardärer
Nä men skämt åsido, just nu har vi i många avseenden en ’perfect storm’ med avseende på elmarknaden. Dåliga förutsättningar för vindkraften i stora delar av Europa, låga vattennivåer för flera vattenkraftverk, Ringhals 4 tas ur drift i höst samt - primärt - att Europa har gjort sig beroende av rysk gas vilken nu är sanktionerad. Allteftersom Europa lyckas detoxa från sitt ryska gasberoende så kommer prisbilden att förbättras. I det korta perspektivet kommer detta troligtvis (tyvärr) ske med återöppnade kolkraftverk och import av LNG från USA runtom i Europa. I det längre perspektivet kommer man förhoppningsvis hitta bättre lösningar i kombination med allmänna energieffektiviseringar i samhället.
Som jag nämnt tidigare så innebär detta inte att vi inte står inför stora utmaningar avseende vår framtida elproduktion – men den nuvarande prisbilden beror i det korta perspektivet primärt på att Europa behöver anpassa sig till en ny geopolitisk verklighet och torde därmed vara övergående.
Det här tycker jag är det briljanta med vindkraften som inte alltid lyfts upp. Ja, vi behöver reglerkraft, men den kan användas mer och mer sällan i mindre och mindre mängd. Vattenmagasin sparas, olja/gas sparas. Superbra!
Nja, jag är skeptisk. "“Olkiluoto 3 went offline today due to a turbine failure. The cause was a measurement error in the generator voltage regulator” låter inte som något planerat
Men intressant att nätet tål sådana dropp och tillåter detta i planerade fall som idag. Vem förlorar effekten, dvs hur dämpas detta. Synd att man inte kan se frekvensreglering för Finland på svk, för det känns som en massiv störning. Någon elkraftingenjör som kan hjälpa en som inte kommer ihåg sin elkraft från urminnes tider?
Ändock, vi äri positiva tråden så de har fått ihop grejerna igen (samt visat att nätet är robust) och testar igen. Skam den som ger sig.
So here’s my forecast for next April. The price cap will not be increased and will subsequently fall. Inflation will peak in the next few months and then fall back. Those pessimistic forecasters will look extremely foolish and you might assume that they will never be heard of again.
You would be wrong. The next time the media is looking for a scare story about energy prices or inflation, they will get the first calls.
Pessimism is big business. and it is much more important to be sensational than accurate.
We expect LNG imports to rise to about 120 billion cubic metres (bcm) in 2022 and further to 155bcm in 2023, taking into account the limitations of LNG and pipeline infrastructure in Europe.
The economic impact of the adjustment process will weigh on the eurozone economy and its corporates, but less severe than some early estimates by market participants.
Problemet är att vi behöver “lokal” baskraft för att kunna överföra el från vattenkraften i norr. Det är alltså inte bara begränsningar i kablarna som styr hur mycket el som kan överföras söder ut. Att förlita sig på vind under vinter månaderna kan inte ses som något annat än rent vansinne då det i sambamd med riktigt kallt väder blåser betydligt mindre.
Det är ju precis det som är (den positiva! för att följa trådens tema) grejen. Vatten+kärnkraft är basen, och du använder vinden för att spara på vattenmagasinen. I Sverige så är vatten+vind konstant ungefär 60%, dvs du kan titta på nästan vilken dag och tid som helst under året och de summerar till någonstans kring 57-63% beroende på totalproduktion, mer vind och man drar direkt ner vattenproduktionen. En motsats är Norges prekära situation. De har ingen kärnkraft, väldigt lite vindkraft, och är nästan helt uteslutande baserade på vattenkraft (92%), men kan inte slösa på vattnet nu då de riskerar för låga reserver som inträffade för något år sedan. Just nu nettoimporterar de runt 3500MW (varav 2000MW från UK/DE) vilket nästan är lika mycket som sverige nettoexporterar samtidigt. Förvisso gör de stålar på gasexport till UK, men effektivt så blir det ju att säljer de gasen och köper tillbaka den dyrare efter att den gjorts om till el och fått påslag.
Att vara för kärnkraft (som jag) betyder inte att man måste vara emot andra energislag. En bred mix är ju det bästa, det visar problemen i europa med överdriven tydlighet nu.
Är det verkligen så vi fungerar? Jag får snarare känslan att vi flipp floppar mellan
Och
Och då räcker det med lite dåliga nyheter så oroar vi oss för att det ska bli riktigt dåliga nyheter
Jag läser
I elområde 4 (Malmö) så steg månadsmedelpriset även det kraftigt mellan juli och augusti, från 122,5 öre per kWh till 305 öre per kWh.
Samtidigt låg tex elpriset i Italien i snitt på 6 kr/kWh senaste månaden. Många andra EU länder som är långt mycket fattigare än Sverige ligger med betydligt högre priser. Bland annat där vi bor. I årets värmebölja med 35-40C så har jag sett barn sitta i tunnelbanan för att göra läxorna i en svalare miljö. Jag ser gamla gå runt i svala mataffärer med en tom korg länge länge. Jag ser mammor med sina småbarn åka runt runt på stadsbussarna för att kyla ner sig. De gör vad de kan för att utnyttja det som redan spenderas i form av energi.
Förvisso, vi svenskar har i årtionden invaggats i säkerhet att det är smart att köra allt på marginalen - rörligt elpris, rörlig ränta, inte amortera (förrän vi tvingades), börjat låna till konsumtion, ha kreditkort som buffert mm mm. Ganska o-rubust om man säger så. Så det är kanske inte så konstigt att det blir småpanik när inte världen spelar med i vår bild av hur det ska vara, men inte är det?
Själva försöker vi acceptera vad som händer, så snabbt som möjligt och tänker ut vad vi kan göra för att hantera en negativ utveckling. I nuläget när vi sett höjda elpriser i en del av landet och börjat se räntehöjningar så får de som känner oro väl göra vad de kan för att hantera en fortsatt negativ utveckling - sälja av innehav för att stärka buffert, dra ner på kostnader om nödvändigt för att klara tuffare tider .
Om vi alla gör allt vi kan för att dra ner på el och energikonsumtionen så går energipriserna ner (lägre efterfrågan), inflationen går ner och RB behöver höja mindre så ens bolån blir mindre dyra. Hjälp till självhjälp! Inte nödvändigtvis hänga upp sig på att det inte är lönt att jag gör något
Det finns så mycket vi alla kan göra. Allt ifrån att ha LED lampor överallt, ha tänt där man behöver ljus inte för det är fint, sänkt inomhustemperaturen och ta på sig istället, inte köra AC utan använda fläkt och vattensprejare (för de oss som har det hett på sommaren), ta kollektivtrafik istället för bilen, ta cykeln/gå istället för kollektivtrafik, konsumera mindre prylar (spar både råvaror och energi), stänga av onödig elektronik och annan utrustning som inte är nödvändig (tex kylen/frysen i källaren/garaget) osv. osv. Om vi alla gör en del så har vi gjort vad vi kan. Sen låta livet gå vidare. För det gör ju det med eller utan oss
Lite som under värsta tiden i pandemin. De flesta gjorde vad de kunde och det hjälpe ju rätt bra för att hålla eländet i schack. Och vi kom faktiskt ut på andra sidan!
Sen hade det varit bra om vi i valet ser till att alla partier ser energisystemet som en lika strategisk resurs som försvaret. Lika viktig för vår överlevnad. Det är något vi alla kan bidra med. Påverka ”mitt” parti så de tar frågan på allvar. Inget parti har gjort det före 2022 (i min mening) så alla partier behöver en rejäl duvning av oss väljare, oavsett politisk åskådning, hur de hanterat frågan.
Så ”can do” attityd och mindre oro är mitt förslag för att hantera situationen