Jag tänker att det kunde vara riktigt bra. Kanske mest för att ha ett ramverk att tänka kring. Hur utvärderar jag ett katastrofscenario som dyker upp på skärmen? Hur kritiskt granskar jag personen eller källan till det?
Kan nog “rädda” en del. Mest för de som inte redan försatt sig i en mental situation att allt kommer att gå åt h-te av valfri orsak (klimat, krig, finansiellt WMD, skuldsättning, USD kollaps etc).
Det är ju rätt mycket katastrofscenarier som poppar upp. Inte konstigt när vi lever i en värld med rätt stora spänningar (ekonomiskt, politiskt, militärt) MEN just därför är det nog extra viktigt att hålla sig kall och inte dras med. För det kan man behöva verktyg. En del av oss har skaffat de verktygen genom erfarenhet, men det är ju synd om yngre ska gå i fällor bara för att de inte ännu hunnit skaffa sig den.
Man brukar ju säga “If it sounds too good to be true, it normally is”. Man borde även kunna tänka det motsatta. Om det låter för fruktansvärt så kanske det inte heller är framtida verkligheten.
Hur man gör ett avsnitt på detta har jag ingen aaaaaaaaning om. Men intressant hade det varit ![]()