Hej !
Lyssnade på en pod där du sa att det fanns någon som hade över 3 msek i PPM! Hur hittade du detta inom PPM statistik? Svar gärna med en länk.
Mvh
Christer Weiss
Hej !
Lyssnade på en pod där du sa att det fanns någon som hade över 3 msek i PPM! Hur hittade du detta inom PPM statistik? Svar gärna med en länk.
Mvh
Christer Weiss
Det kommer från Pensionsmyndighetens rapport “Premiepensionen:
Pensionsspararna och pensionärerna 2019”
Kopierat från den sidan:
Vid årsskiftet fanns det drygt 1 300 pensionssparare som hade ett kontovärde som översteg 1 miljon kronor. Av dessa hade fem pensionssparare ett kontovärde som översteg 2 miljoner kronor. Det enskilt högsta kontovärdet uppgick till cirka 3,6 miljoner kronor.
Det roliga var att den personen hade hört talas om det i podden och hörde av sig. ![]()
Det är stor skillnad på hur många år man haft avkastning i Ppm och det skiljer jätte mycket års insättningar i Ppm! Då de som tjänar mycket höginkomstagare jämfört med vanlig löntagare får mycket mer i Ppm . Det gör stor skillnad om man får inbetalt 9700sek netto som mig själv eller om någon får mer eller mindre. Det gör största skillnad i avkastning långsiktigt. Inte att de som har mer i Ppm har varit så duktiga välja rätt fonder. Vissa är lite duktigare än andra men insättningar gör oftast största skillnad i avkastning. Det är samma sak i tjänste pension de som tjänar mer får också mycket mer i slutet av året som går in i TP.
Håller med om att det inte är ett spel på lik villkor. Men det är mer rättvist än andra då det finns ett maxtak för insättningen. 2019 var den ca 12000 kr. Från pensionsmyndighetens hemsida:
Med start på kvällen den 9 december sätts det in 43 miljarder kronor på spararnas premiepensionskonton. Det motsvarar ett genomsnitt på 7 448 kronor per sparare. Den maximala insättningen till premiepensionen per person är 11 824 kronor för hela året.
Men det handlar ju bara om tur när man ligger på dessa nivåer påstår jag.
Det låter som bra och rent komiskt när jag läser det som står på PPM om vilka som har lyckats bäst!
Att jag kanske befinner mig i topp 10 är kanske möjligt men vinnarskallen säger mig att driva vidare, men man skall också ha en liten bit tur också med mina 2,05 MSEK! Men allt går upp och ner!
Det är ju bara att gratulera till et extraordinärt resultat. 
@CWeiss Ungefär vilken form har din s.k. pensionspyramid? Jag antar att den inte har formen av en triangel riktigt utan är ganska skev? 
Det finns ett annat sätt att komma upp i de nivåerna. Min fru o jag är 34år o sedan ett år får hon mina ca12000kr i premier för att gynna oss skattemässigt om vi fortfarande är gifta vid pension☺️.
Med soffliggarfonden bör hon kunna närma sig 3 miljoner vid pension.
@Jonthe - smart! det har jag inte tänkt på. Tack för tipset!
@Erik Har ingen pyramid utan mer som en tunna, dvs jämnt fördelat ungefär! ;-))
Vid pension om 31 eller 33 år så skall man ha satsat på rätt hästar också och då hjälper det inte att skyffla över pengar bara, eller tänker jag fel?
Grattis till en fin utveckling på PPM!
Kan du berätta något om hur du agerat med dina fondval?