PPM-proffs har inte slagit AP7 Såfa – på tolv år

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag är nyfiken på vad du tycker lösningen är istället.

1 gillning

Blir det ett riktigt ordentligt nedgångsår globalt så är spiltan korträntefond sek en bra tillfällig parkering. Räntefond euro räddade mig under finanskrisen 2007/2008. I annat fall hade mitt ppm saldo sett helt annorlunda ut idag.

Vill man chansa och gå betydligt smalare tror jag på shb hållbar energi + pictet timber 2025/2026

2 fonder som jag bevakar är seligson läkemedel och kotak funds midcap india. kan bli intressanta i framtiden.

Om man istället vill ha bredare global portfölj så varför inte ta en mix av en bred europafond + en bred asien fond (kina,indien, sydkorea exvis) + en usa fond med max 10% mag7 (hellst inge meta, apple, tesla,)

Chao!

Många pratar om vad man ska göra under dåliga börsår. Hur vet man att det blir ett sådant? :wink:

6 gillningar

Kolla historien. Titta på usa börsens utveckling sen 2008. Det är nu 17 år sen.

Jomenvisst, bakåt syns allt väldigt tydligt. Det är framåt det blir lurigt.

Hur blir förresten detta året när vi sen ska summera det?

2 gillningar

Som yoda säger- framtiden är alltid i rörelse.

Tycker 2025 varit helt ok rent ekonomiskt än så länge. Sämre när det gäller tillståndet på jorden

För att idag kunna agera på ett sätt som gynnar en i framtiden så måste man bättre än andra kunna förutse framtida skeenden. Jag själv har lite svårt med det och kanske du också eftersom du inte ville avslöja din syn på börsåret framåt. Och då har vi ändå redan börfacit för de första 9 månaderna… :winking_face_with_tongue:

1 gillning

Generellt bryr jag mig inte så mycket om hur börserna kommer gå utan letar efter var jag kan se bra värden. Jag köper det jag tror allra mest på och gör inte så ofta förändringar. Kör ofta rätt smala nischade spår som jag står fast vid.

Mina fonder är +12% i år och med lite tur kan de kanske gå upp lite till. Kommer nog vikta över till mer räntefonder, men inte än.

Hur gör du själv?

Det var många år i början med negativ utveckling på AP7 vid start år 2000..
Kan tänka mig att man bara satte in personal som fick köpa och sälja. Har sett statistik och det är vanligt med 2-siffriga negativa utveckling i början. Tror att man till slut insåg man att man behöver utbilda personal också. Så då vände det till positiva siffror. Staten har många underliga ideer.

Från 56 år ålder så förs ap7 aktifonds pengar över till ap7 räntefond med lite i sänder och vid 75 års ålder är 66% i AP7 räntefonden och 33% i AP7 aktiefonden.

I början var det många som valde egna fonder men ger ofta inte något idag.

Ja detta året var inte bra för AP7 Såfa.

Inte heller för många svenskars favorit Swdb Robur tech A.

Gått riktigt dåligt i år.
Jag satte all in på guld fonder precis i början av 2025 så jag är väldigt nöjd med årets.

Mvh.

1 gillning

Grattis till guldet! Jag började året med guld… hoppade ur och tillbaka till Robur techno och AP7 Aktie innan jag insåg min miss väldigt sent så nu är jag upp 19,6 för året iaf…

1 gillning