Praktisk guide - FIRE?

Det finns mycket samlade erfarenheter (och tyckande) i andra forum trådar. Men jag hoppas få en lite mer samlad bild av vad folk faktiskt gjort.

Ni som tagit klivit, hur gick ni tillväga rent praktiskt?

• När (om) började ni vikta om portföljen? Stegvis eller på en gång? Över hur lång tid?

• Vilken utgiftsnivå planerade ni för? Samma, lägre, högre?

• Ger ni er själva ”lön” från utdelande tillgångar, säljer av för X antal månader eller något annat?

• Givet utgiftsnivån, hur mycket extra luft hade ni i kalkylen?

• Om ni gjort om planen med det ni vet idag, vad hade ni gjort annorlunda?

• för er som har en partner som inte gjort samma resa, vad har varit viktigt att prata om? Innan och under vägens gång?

7 gillningar

Samma. Jag provade i ca 5 år innan FIRE att leva på min FIRE-nivå så att jag var säker på att jag trivdes med den.

Jag tar ur värdepappersbelåningen för månadens räkningar, sedan säljer jag med ojämna mellanrum av värdepapper för att sänka belåningen.

2 gillningar

På en gång när jag beslutat att jag ville sluta jobba inom 1-2 år.

Samma. Med stor sannolikhet så kommer mina pengar och växa mer än jag räknat med, och då kan jag se att jag ökar utgifterna. Eller får mer inkomster.

Jag säljer av och tar ut pengar vid behov. Har börsen gått bra säljer jag av från aktiefond(er). Har börsen gått dåligt säljer jag av från räntefond(er). Jag har ungefär tre gånger (tidigare) månadslön på mitt konto.

Jag har inte direkt jättemycket luft, men jag kan alltid börja jobba igen/mer.

Ingenting, förutom möjligtvis att diskutera stor skillnad i mängd pengar mellan mig och partner.

Ingen partner. Hade en flickvän. Det var knepigt med obalans med pengarna.

3 gillningar

Under kanske två år började jag vikta om till det jag var bekväm i under FIRE.

Som när jag jobbade? Högre.

Jag säljer av för ett kvartal i stöten, men blir det pengar över från förra kvartalet så “toppar jag upp” till den förutbestämda nivån.

Just nu, i stort sett ingen, men så la jag mig högre och resten har psykopaten i Washington sabbat. Men det vänder igen… Men ca 10% annars plus nämnda uppräkning.

Nej. Den var bra och man ska inte sitta och grubbla över saker som inte går att ändra. :smiley:

Min särbo behövde veta hur mycket jag hade och hur jag räknat så att hon kunde slippa oroa sig över att jag inte gjorde nå’t dumt. :joy: I övrigt har vi mest pratat om värdet av tid (att den är lika mycket värd för mig trots att jag inte jobbar) samt att som vanligt förstå att ens vardagar inte ser likadana ut, men så var det tidigare också eftersom vi jobbade så olika och jag har barn och hon inte. Det är en större skillnad än ickejobbet…

5 gillningar