Tänker att du kanske behöver bilen aktivit i 2 månader och resterande tid är det mer nice och en helg sak?
Om hoppet är att hitta nått som ör kostnadsneutralt i inköpa/försäljning så kika på blocket i det prisspannet ta några stickprov på bilar och vad t.ex viköperdinbil . se skulle betala för den. Sen är det ju bara att kohandla med säljaren tills du får ett pris som funkar. En sommarbil för mig är nått som man köper för max halva din budget(typ 20-40k), hoppas att den håller och sen hoppas man att den går att sälja över huvud taget. Allt annat bygger risk att man slänger bort hela kapitalet. Framför allt om man inte är kunnig kring vilar och kan se att blien är i bra skick.
Kostar 26k att hyra från LynkCo(ink start avgiften) att hyra från 1Maj till siste Augusti. Det är väl inom felmarginalen att köpa och du bygger ingen risk att bilen havererar och blir värdelös. Du har även 65K över av din budget.
Jag kommer köra till och från jobb varje dag juni-aug + flytt fram och tillbaka i början och slutet på sommaren.
Funderade på om det kanske fanns någon viss ”brytpunkt” där man får mer bil för pengarna/mindre risk att den pajjar. Annars är såklart så billigt som möjligt bra.
Bilmarknaden är riktigt volatil just nu och du kan förlora en hel del pengar mellan köp och sälj. Jag tror att du nog kan räkna med att landa i att du kommer tappa en 20-30 på en sommarbil. Dock så kan du också gå +/- 0. Men oddsen för det är kanske inte så bra, och det kan ta en tid att få sålt bilen också om du inte vill tappa för mycket. Kan du hyra en bil för ca 6-7K per månad så landar du i 18-21 för 3månader, väl inom marginalen som en sommarbil kan kosta dig. Fast helt utan risken som en utebliven försäljning / prisdumpning på bilen innebär.
allt detta under förutsättning att du inte kommer behålla bilen för helgresor ut till stugan efter sommaren. Då blir kalkylen lite annorlunda.
Tänk på att boendeparkeringen är svindyr numera i stan, 1600 i månaden. Se också till att du följer reglerna, de håller på att införa elbilszoner där man inte får köra med bensinbilar.
Jo det blir ju lite trixigt när man vill tajma både köp och sälj inom ett visst tidsfönster.
Nä, det blir försäljning efter sommaren. Jag har haft bil i innerstan tidigare och det är helt enkelt inte värt det för mina behov.
Får kika på långtidshyra och se vad det finns för alternativ där. Sen lutar det nog snarare åt att det blir något riktigt billigt om jag köper kanske. Chansa på att den håller och isf tappa mindre i värde.
Vill inte göra reklam för att sälja men hypotetiskt så skulle jag kunna ha en Volvo v50 för precis halva summan du kan tänkas lägga. Bilen gick precis igenom besiktningen.