Precis blivit rådgivare på storbank | Hur säljer jag in indexfonder?

Kan du få dem att endast investera 10 procent i en indexfond så kan ni jämföra utvecklingen mellan fonderna vid nästa möte ett år senare och du kan då hoppas att du haft rätt.

3 gillningar

Eftersom mina erfarenheter skiljer sig så radikalt från frågeställaren, känner jag mig motvilligt manad att göra detta inlägg.

Bankerna är i allmänhet börsnoterade företag, vars främsta uppgift är att leverera vinst till sina aktieägare, ingenting annat. Förenklat förklarat tjänar bankerna pengar på räntenettot, skillnaden på köp och säljkursen på valuta samt avgifter på de tjänster man säljer, typ fonder.

Avgifterna på försäljningen av fonder är en inte oväsentlig del av intäkterna för bankerna. Givetvis blir det en enorm skillnad om banken tjänar 1 procent i stället för 0,1 procent på en kunds innehav.

Banken har en rejäl koll på sina anställda. Varje privatrådgivare mäts i banken månadsvis, och banken har järnkoll på hur bra medarbetaren lyckas med sin försäljning och vilket täckningsbidrag hen drar in till banken. Detta gäller för både inlåning och utlåning.

Banken vill givetvis att man säljer bankens egna fonder och tro mig, indexfonder är inget som man vill att banktjänstemännen skall rekommendera. De finns däremot som en “under bordet” produkt som tas fram om kunden efterfrågar dem, men helst inte annars.

Jag finner inte detta det minsta konstigt. Tänk i stället så här. Hos Volvo-handlarenkommer aldrig följade konversation att äga rum:

• Hej, jag är intresserad av en ny V60. lätthybrid.
  • Ja,men den är ju ganska dyr. Nöjer du dig med en något mindre bil, så köp en Skoda Octavia, den är 125 000 billigare.

Eller i elektronikaffären:

• Hej, jag vill ha en Samsung 54 tum Tv.
  • Jag förstår. 300 meter längre ner på gatan har vår konkurrent rea just nu. Där får du den en 1000-lapp billigare än hos oss.

Du är en liten kugge i ett stort maskineri. Chefer som inte prioriterar lönsamheten brukar inte bli speciellt långvariga på sitt jobb. Du måste inrikta dig på att sälja fonder som banken rekommenderar och inte köra ditt eget race. Drabbas du av någon intressekonflikt tänker du bara. Vem betalar din lön? Sedan är problemet löst.

Långsiktigt kommer du inte att bli premierad av att du visar en dålig lönsamhet som banktjänsteman. Du kommer inte att få någon bra löneutveckling och att göra karriär blir näst intill omöjligt.

Detta var kanske lite brutalt att höra, men sådan är den grå verkligheten.

4 gillningar

Du vet att banken får kickback även om de säljer in en annan banks fondbolags fonder?

Sen att en fond har gått bra historiskt har ingen koppling till framtida prestation.

Bara att gratulera.

1 gillning

Håller med, man kan aldrig (eller väldigt sällan) lita på en säljare och tyvärr är de flesta rådgivare egentligen säljare. Ska jag köpa en TV då kollar jag först själv vad som jag vill ha, sedan går jag till butiken och får någon plocka den från lagret. Ingen skillnad där med fonder och då kan jag t o m själv plocka från lagret :blush:

Även om banken får en kickback, så är det givetvis mycket mera lönsamt att sälja en egen fond än någon annans. Kickbacken är ju inte 100% direkt.

Att en tjänsteman på egen hand skulle rekommendera en annan banks fonder i de tre banker som jag har jobbat i, skulle inte tas väl upp av ledningen.

Är det kunden själv som har begärt detta, är det givetvis annorlunda.