Precis blivit rådgivare på storbank | Hur säljer jag in indexfonder?

Jag är ny i forumet och har nyligen börjat jobba som privatrådgivare på bank. Visst att banken jag jobbar på har som mål att fokusera på att öka sparandet hos våra kunder men vi har inga prestationsbaserade mål eftersom det inte är tillåtet att sätta vårt/mitt intresse före kundens.

Vi mäts snarare på höjning av månadssparande osv. Jag tycker själv bankens fonder är för dyra men jag upplever att gemene man vill välja en aktivt förvaltad fond även om jag visat på ex fondkollen.se hur mycket avgifterna påverkar avkastningen över tid.

”Fond-i-fond” tycker många är bekvämt och tryggt som inte har någon koll på sitt sparande. Jag får inte ge personliga råd men jag brukar presentera indexfonder men upplever ändå att många väljer dyra fonder frivilligt :joy:

Har du/ni här något tips hur jag ska lägga upp mötet så det inte upplevs som säljande?

För jag brinner för att mina kunder ska få ett bättre ekonomiskt välmående som ni på rika tillsammans också vill bidra med.

Hur skapar jag intresse hos den mest ointresserade kunden?

14 gillningar

Jag tror det ligger mer kommunikation bakom dessa val. Jag tror inte många kunder hade valt aktiva fonder om de vet rent statistiskt vad det innebär.

Tror du dina kunder hade valt en dyrare fond om du hade varit tydlig med att förklara att historisk utveckling hos en fond saknar koppling till framtida och inte heller visat någon historisk utveckling för fonder? Utöver visa avgifternas påverkan.

1 gillning

Ja jag kommer nog börja vara tydligare med det faktiskt nu när jag lärt mig den informationen och dessutom har källor på det. Det är bara en hårfin gräns vad som blir informationsgivning och vad som upplevs som rådgivning av kunderna… speciellt när jag själv är privat intresserad av börsen och sparande så tar det emot att säga “generellt så rekommenderar vi…”

2 gillningar

Vi är många som är intresserade av börsen, ekonomi, kvartalsrapporter, enskilda aktier, fastigheter, krypto, nischfonder etc, men rekommenderar och kramar indexfonderna hårt :grin:

Välkommen till forumet @Evvisen! Extra kul att du jobbar på bank, för det ger verkligen en möjlighet att hjälpa människor till en bättre ekonomi. Ett intresse jag lite delar. :rofl::see_no_evil:

Jag upplever att det största misstaget jag gjorde i början när jag skulle hjälpa alla var att prata väldigt mycket om “hur” och “vad”. Problemet är att de flesta är varken intresserade av fonder, fondavgifter, indexfonder eller något liknande så länge de inte har fått svar på frågan “varför?”.

• Varför ska jag spara idag och inte använda pengarna till något kul?

Det vill säga att man måste många gånger börja samtalet helt någon annanstans än i själva fonderna - ÄVEN - om kunderna ibland tror att de vill ha hjälp med “hur” och “vad”. Vi hittar nämligen ofta på att det är en “hur”-fråga när det egentligen är en “varför”-fråga.

När “varför” är tydligt blir vad/hur enkelt. Tänk gå ner i vikt. Folk tror att man behöver mer kunskap om att gå ner i vikt. Det är inte sant. Man behöver veta varför man som jag inte ska käka en glass när jag är sugen på det.

Därför är mitt bästa tips - lägg ner 80% av tiden på att prata om vad som är viktigt för kunden. Vad är sparandet till för? Vad kommer då vara möjligt? Jobba mindre? Resa mer? Oroa sig mindre? Ge barnen en bra start i livet? Köpa sommarhuset, eller något annat. Jag lovar att så här kan man få den mest ointresserade gymnasieklass att lyssna. :rofl:

Sedan när “varför”-frågan är landad, då kan man kort prata om “hur” och konstatera att det högst sannolikt kommer gå snabbare och ha bättre odds med en indexfond snarare än en dyr aktiv förvaltad fond.

Lycka till och keep us posted!

18 gillningar

Tack snälla för svaret och detta kommer jag absolut bygga mina möten på! Kommer också slänga in rikatillsammans podden som ett råd i mina möten för er podd väcker också tankar om livet och vad som är viktigt utöver bara ekonomi och siffror. Er podd hjälpte mig att fundera på mitt “varför” så jag tror att alla hade lärt sig mycket om de lyssnade på er.

Allt gott,
Evvisen

3 gillningar

Tack, det uppskattas. :slight_smile:

Om jag får lov att önska, tipsa i så fall om följande:

Gäller det specifika avsnitt, så är dessa mina favoriter:

och

Avslutningsvis, om jag får ge ett oombett karriärtips. Istället för att göra “mer av samma” som ofta sker inom bank, prova gå en coach-utbildning vid sidan. Det kommer göra dig till en flera gånger bättre rådgivare än att bli bättre på aktier och fonder.

6 gillningar

jättebra! Vilken typ av coach-utbildningar menar du då?

1 gillning

Investerar du själv i indexfonder?
Enskilda aktier, aktiva fonder o.s.v?

I princip vilken som helst eftersom det handlar om grundläggande färdigheter om att lyssna, hjälpa klienten att hitta sina mål, drivkraft och intention.

2 gillningar

Vill också tipsa om att ta det lite lugnt och inte försöka “frälsa folk”. :slight_smile: Tids nog kommer du att lära dig urskilja vilken frukt som är mogen att plockas och vilka som behöver hänga kvar på grenen ett tag till. Som Jan är inne på, lyssna in behov och var klienten befinner sig. Lyssna alltid mer än du pratar och var genuint intresserad av klientens önskemål så kommer det gå fint.

7 gillningar

Ja jag har just nu ungefär 60% fonder, någon aktivt förvaltad, investmentbolag och indexfonder sen har jag resterande 40% i ca 10-12 st aktier

Tänk bara att ingen av dina erfarna kolegor på din bank ser dig på Rikatillsammans hur du tänker ge kunden billigaste enkla sparlösningar långsiktigt. Om alla bankrådgivare hade tänkt så snällt som du hade banken varit en välgörenhetsorganisation :people_hugging::+1:. Våran erfarenhet av bankrådgivare är ingen vidare bra :joy::joy: och nu när du kom i forumet med en sådan inställning börjar även jacke77 starkt tro på jultomten :joy::raising_hand_man::people_hugging::pray:. Lycka till :crossed_fingers:

4 gillningar

Hahaha, vilken tur att jag kan skapa lite hopp! Tack för tipset ibland tänker man inte steget längre så jag bytte användarnamn från för och efternamn :laughing:

2 gillningar

Om jag var du hade jag även tagit bort bild på mig själv då jag är så rädd för bankernas drakar så in i bomben :joy::joy::joy::people_hugging::people_hugging::wink:

3 gillningar

Får jag fråga vad målet med denna exponering är relativt att istället ha t.ex. 100% global marknadsvikt?

Jacke försök inte lura henne att ta bort bilden nu. Bara för att du inte vågar så innebär det inte att alla är rädda att ha bild.

2 gillningar

Tänk bara på att 90% av oss på RT är självnämnda bankrådgivare och du kommer säker få massa goda råd hur enkelt du kan sälja dina aktier och stoppa allt i billigaste global indexfond :joy:. Om du inte klarar av detta blir nästa steget flytta allt till billigaste fondrobot Lysa :people_hugging::joy::joy::+1::wink:

Så fint att höra om en reko rådgivare. Har ännu inte mött eller pratat med någon av mina bankers rådgivare som haft för avsikt att hjälpa mig få bäst chans till bra avkastning. Men de har gillat att förbättra bankens. :see_no_evil:

Sen så kommer banker inte gå i konkurs för att deras kunder får bra råd kring investeringar. Storbankerna tjänar otroligt bra på utlåning, inlåning och serviceavgifter.

Förhoppningsvis kan bra kundkontakt och service vara en fördel för bankerna, även om deras ”saltade” produkter minskar i populäritet. :blush:

1 gillning

Sköt ditt jobb.

Är dina personliga åsikter inte kompatibla med din SwedSec-licens så får du väl ta och välja vad du ska följa.

Aktiefonder med 100% index är ändå en högriskinvestering och kan troligtvis inte passa alla under alla situationer.

Att hålla på och frilansa med andra människors pengar på arbetstid utsätter både dig och din arbetsgivare för stora risker och potentiellt juridiskt ansvar. Det gäller även om råden är goda och hjälper 95% av dina kunder.

3 gillningar