PREMIÄR! | RikaTillsammans lanserar en egen egen fond!

12 gillningar

Alla verkar vara väldigt glada över den här fonden, men jag känner att jag måste mana till försiktighet här. Jag tror inte att den är så bra som de låter påskina, och känner mig lite besviken att en sådan fond lanseras av en annars vettig källa som RikaTillsammans. 3 % är inte en låg avgift, som de påstår, utan egentligen en jättehög avgift. Ju högre avgiften är, desto mer av avkastningen blir man av med. De påstår att de plockat vinnarna, men det handlar om historik, och flertalet studier visar på att det inte är prediktivt för framtiden. Och notera att det dessutom bara handlar om bakåttester. Eftersom fonden lanseras idag kan de omöjligen ha de facto lyckats med denna bedrift, något som jag inte riktigt tycker är tydligt i det här reklamklippet. Att lyckas välja vinnarna i framtiden är inte på något sätt säkert, och faktum är att massor av studier visar att detta är jättesvårt. Med en bredd på endast 54 aktier är fonden dessutom ganska smal, så den förväntade risken kommer att vara högre än en bred indexfond.

Summa summarum så delar jag inte alls entusiasmen från flera av postarna här, utan tycker rent utsagt att det verkar vara en riktigt dålig fond. Vi kan förvänta oss högre risk och väsentligt försämrad avkastning på grund av avgiften, och fonden kommer endast att göra @janbolmeson och de andra rika genom avgifter, medan investerarnas pengar kommer att lakas ur.

Snarare än RikaTillsammans-fonden är detta RikaPåErBekostnad-fonden. Jag tycker inte att någon borde investera i detta!

Eller förresten, investera några spänn, få er gratis champagne, sälj sedan fonden. Och champagnen. Det har chansen att ge er bra avkastning!

3 gillningar

Amen :roll_eyes: party pooper :sweat_smile: tom på 1 april :wink:

2 gillningar

Finns väl redan Lysa tillsammans ? :+1:

1 gillning

Ja, det är ett riktigt aprilskämt till fond! Lämpligt att den lanseras på första april, då man av tradition luras!

1 gillning

Jag tror detta är ett april-på-april-skämt. :smiley:

3 gillningar

Jag tror att min torra humor inte går hem på forumet. :grimacing: Förhoppningsvis tog du inte illa upp! :heart: Jag skrattade högt av videon.

2 gillningar

Haha, absolut inte. Fattade att du skämtade :smiley:

Ooh, the rabbit hole… :joy:

Kör AI-sammanfattning av tråden. Jag tror processorn börjar brinna efter ditt inlägg. :rofl::+1:

4 gillningar

Detta är ju det klassiska bolags-tricket. Köp en aktie av samtliga aktier på Stockholmsbörsen för att kunna gå på bolagsstämmor och få gratis snittar + skumpa.

Prioritera bolag med bra tilltugg och bubbel!

2 gillningar

Men det där har ju bevisats fel i nyare studier som visat att “past performance IS a guarantee of future results”. Om något har gått bra historiskt så kommer det helt enkelt att gå bra i framtiden också. Så jag har inga invändningar mot att köpa in mig i den här fonden.

3 gillningar