Premie- vs allmän pension

Har en fundering kring allmän pension vs premiepension. Vad jag förstått så avsätts bara en bråkdel till premiepensionen jämfört med till den allmänna, men i mitt utdrag från minpension.se så motsvarar utbetalningen från premiepensionen 56% av den allmänna. Hur kan det vara såhär? Ser det ut så för er också?

Det är för att premiepensionen sätts i aktiefonder som har avkastning. Den inkomstpensionen följer löneökningarna, medan premiepensionen följer börsen. Med ränta-på-ränta-effekten över lång tid så blir premiepensionen en stor del av utbetalningarna.

Du har förresten blandat ihop begreppen lite (lätt misstag). Både inkomstpension och premiepension är en del av den allmänna pensionen.

9 gillningar

Inkomstpensionen höjs typiskt med allmänna löneläget om jag förstått rätt. det har senaste 25 åren rört sig uppåt ca 2% årligen utöver inflationen. Bra så…
Mina PPM tillgångar i fonder har istället rört sig uppåt ca 9,5% netto årligen samma tid utöver inflationen. På 25 år ger det 6 gånger större tillväxt för en krona avsatt till premiepensionen än inkomstpensionen för 25 år sedan
Så är det nog ungefär för dig också.

Jodå så kan det bli med bra avkastning :blush: