Alltid lika intressant att se hur mycket man fick i återbetalning av fondavgifter och arvsvinst från förra året i premiepensionen.
Jag fick motsvarande 1,7% i återbetalning av fondavgifter från 2022. Då har jag tagit beloppet som anges hos pensionsmyndigheten.se (Återbetalda fondavgifter) och dividerat med värdet i slutet på 2022. Vet inte om detta är 100% korrekt men det ger i alla fall en fingervisning om storleksordningen i relation till kapitalet vid slutet på året. Jag får ungefär samma siffra om jag istället delar med snittet av vad jag hade vid utgången av 2021 resp. 2022. Innebörden är i alla fall att jag haft motsvarande ungefär 1,7% i snitt i rabatt på valda fonder, vilket ju är ganska fantastiskt egentligen.
Jag har inte valt fonder just för att få hög rabatt utan det kommer indirekt via val av högavkastande fonder, vars avgifter är höga och har fått höga framförhandlade rabatter. Men jag skulle antagligen kunna få ännu lite högre återbetalning, via ännu högre rabatt i snitt, om jag valde fonder baserat på rabatt. Alltså om jag står i valet och kvalet mellan några fonder inom samma bransch, med likartad utveckling, och där det enda som skiljer är att en fond har högre rabatt (avgiften i sig är ointressant för mig), då skulle jag kunna välja den. Dock gissar jag att det kanske bara finns potential för att få ytterligare en eller ett par tiondels procentenheter så jag har helt enkelt inte orkat göra så. Möjligen att jag gör det som en “sport” för att se om jag kan komma ytterligare lite högre nästa år.