Priset för att pilla: 1200 kr (eller 4600 kr)

Jahopp. Jag hade 60000 kr på Avanza och resten av mitt sparande på Lysa. Tänkte att jag skulle göra “ett sista pill” och flytta över allt till Lysa. Fyllde i formuläret för ISK-flytt.

Nu vet jag utfallet: Avanza sålde av mina andelar där direkt och lät dem ligga likvida till idag, då de dök upp på Lysa. Under de tre veckorna de låg oinvesterade ökade mitt Lysa-konto 2 %, så de 60 000 kr hade avkastat 1200 kr om de var investerade då.

(Om jag hade haft 1200 extra investerade nu hade det, med 7 % årlig avkastning, vart 4600 kr om 20 år.)

Jag skriver det här så jag inte glömmer denna lilla läxa. Hepp

6 gillningar

December förra året hoppade börsen typ 6% slutet av månaden. Precis då jag väntade på att få pengarna av min avsäljning, för att återköpa. Nedrans sk*t också :see_no_evil:. Och efter att jag fick in pengarna tror jag det gick ner igen (tillfälligt).

Numera har jag helt slutat stoppa in mer i traditionella fonder och kör bara på ETFs. Mer kontroll på det sättet då man kan sätta priset själv till en tiodels procent över nuvarande pris.

Alltså, vanliga fonder kan ju teoretiskt halva värdet försvinna efter bryttid och dagens slut. Sjukt.

1 gillning

…fast viktigt att komma ihåg att ditt beslut inte nödvändigtvis var ett dåligt beslut (som du ska lära dig en läxa av) bara för att utfallet var dåligt. Att flytta över och konsolidera allt på Lysa låter helt rimligt :+1:

3 gillningar

Ja här ska man akta sig. Du gjorde ju egentligen inget ”fel” om Lysa är din nya, permanenta placeringsstrategi.

1 gillning

Haha, ja låt oss hoppas att den är permanent denna gång! Jag behövde visst prova Avanza men nu vill jag komma ihåg att jag trivs bättre på Lysa.

1 gillning