Jag har fått för mig att det efter många snåla år kanske är dags för lite kapitalförstöring och i alla fall i minst ett par år ha en liten kul sommarbil utöver vardagsbilen. Närmare bestämt en Mazda MX-5 NC.
Priserna på begagnade bilar har ju som många säkert vet haft en väldigt ovanlig utveckling de senaste åren där vissa kategorier av bilar till och med sålts för mer pengar 1-2 år begagnade än nypris. Men det är inte en högt eftertraktad, ny elbil för vardagsbruk jag är ute efter utan en hyfsat populär nöjesbil som i sammanhanget måste klassas som lyxvara, även om bilen i sig inte är särskilt lyxig.
Nu är ekonomin på global och nationell nivå på väg åt ett helt annat håll än under lågränte-åren. Allting kostar mer, i vissa fall mycket mer, och pengarna som blir över är färre. Här tänker ju jag som lekman (och önskedrömmande, potentiell köpare) att efterfrågan på små sportbilar borde rasa rätt rejält när villaägarna (som jag antar är överrepresenterade inom sportbilsägande) måste lägga sina slantar på högre räntebetalningar och dyrare energi. Men oavsett om man är villaägare eller någonting annat så har ju svensken generellt sett mindre pengar till övers idag. Allt detta vill jag ju till slut få till att priserna på dessa bilar också borde falla.
Hur tänker ni kring detta? Ser ni några faktorer som talar för varför en MX-5a rimligen skulle kunna vara värd 140.000 idag när exakt samma exemplar såldes för 110.000 för 4 år sedan? Vissa säljare verkar tycka det i alla fall.
Sammanfattat; borde det vara fyndläge på sportbil idag?
Det är väl sant, antar jag. På samma sätt som bostadspriserna borde falla ännu mer när effekterna av räntehöjningarna verkligen realiseras (genom ombundna lån till 400% högre ränta tex).
En annan intressant sak jag noterat är att säljarnas önskade priser på Blocket (för bilarna jag är intresserad av i alla fall) ofta är 50% högre än snittet av värderingarna från de olika onlinetjänsterna för bilvärdering.
Var faktiskt själv med om det motsatta när jag sålde min sommarbil för ett drygt år sedan.
Den värderades enligt on-line tjänster på nätet till 375 000 kr men lyckades sälja den någon månad senare till drygt 450 000 kr. Köpte den ny år 2019 för 510 000 kr.
Ja, jag tror väl också att ett välvårdat exemplar behåller värdet hyfsat, men jag vill försöka undvika att köpa dyrt idag om det visar sig att alla faktorer pekar mot att priserna måste ned ordentligt till nästa säsong.
Det är bilfirmorna som är problemet, privatperson la ut en bil för 150 000kr, stod att om den ej vart såld för priset skulle den bytas in. Bilfirman la ut bilen igen fast nu för 189 000kr.
Inflationen har varit brutal, det är det som är grundproblemet. Nypriserna har gjort att andrahandsvärdet ökat.
Då får mer betalt beg för en 12 år gammal MX5 än vad du gav för den.
Nypriset på samma tid gått upp med 100%
En urusel valuta gör att priset på dessa även går upp.
Har en MX5 från 1990, köpt för att vara roligast bil per krona för nio år sen. Går måttliga antal mil per år, och en koll nu ger en indikation på att iallafall den här årsmodellen börjat stiga i värde. Och det rätt rejält, jämfört med priset 2014…
Så att värdet ökar är nog inte orimligt, efterfrågan är större än tillgången.