Ofta hamnar man i diskussioner om privata utförares vara eller icke vara. Argument från förespråkare för den privata modellen exempelvis i skolan framhäver att det blir billigare och ger mer valfrihet, men då undrar jag hur mycket pengar som måste gå till kontrollsystem?
Jag tänker att det måste vara markant billigare att ha statlig kostnad jämfört mot privat kostnad + kostnad för att ha kontroll på hur de uppfyller regelverken. Alternativt så drar man ner kostnaden för kontrollerna, men då fuskas det mer.
Rimligtvis borde man skruva upp kontrollerna till max, men då skulle det kosta vansinnigt mycket.
Är valfriheten verkligen värd att vem som helst har möjligheten att upprepade gånger bryta mot kontroller och fuska till sig skattebetalarnas pengar?
Helt obegripligt att olika sorters boenden för kriminella och missbrukare får drivas av bolag. Har man inte fått nog med bevis att det inte funkar vid det här laget?
Och varför ska personliga assistenter anställas via något företag och inte kommunen? Upplagt för fusk.
Men även offentliga utförare måste kontrolleras- inget axiom att de sköter sig, bara för att ekonomisk direkt vinstintresse saknas
( Jag har jobbat inom statlig, regional samt privat sjuk- och hälsovård sedan 90-talet). Olika huvudmän har sina för- och nackdelar som utövare!
Ja, angående just skolan så brukar det väl sägas att inget annat land har ett liknande system för friskolor.
Att kommuner anlitat privata entreprenörer för gatuombyggnader är logiskt; det är arbeten som inte sker regelbundet, så att ha anställda och maskiner som bara används ibland skulle bli väldigt dyrt. När arbetet är utfört kvittar det hur många personer som jobbat på det, resultatet är vad som räknas.
Men t ex skola och äldreomsorg är något annat. Där är personaltäthet en grundfaktor i sig som är väldigt svår att effektivisera bort. Samtidigt finns inget färdigt resultat att inspektera; man måste löpande kontrollera att företaget sköter sig. Detta sker ju inte, och så fuskas det också en hel del. I skolan blir det extra intressant i och med att det är skolan själv som får sätta betyg på eleverna och därmed på hur bra man själv är på att lära ut.
Något man också får tänka på är att företagen har ett enormt övertag mot kommunaltjänstemännen i det affärsmässiga. De vet hur de ska lägga sina anbud och var de kan ta genvägar, medan tjänstemännen är nöjda med att ha ryggen fri.