Privata pensionsavsättningar och föräldraledighet

Hej,

Här kommer en långt text med flera frågor.

Under min föräldraledighet avsatte jag och min man gemensamt pengar för att kompensera det år jag inte fick någon tjänstepension. Pengarna satte jag in på ett kapitalförsäkringskonto hos Nordnet. Nu är min man föräldraledig (han ska vara hemma 10 mån) och vi gör samma sak för honom. Han har dock inte startat något konto hos Nordnet utan använder pengarna vi sätter av som “glasspengar”. När jag ifrågasätter det menar han att de utgör ett större värde som glasspengar för honom just nu och att han kan göra avsättningar motsvarande summa när han börjar arbeta igen. Han menar dock att han inte måste använda pengarna till pensionssparande eftersom det man får in för ändamålet varje månad bara är en kompensation för utebliven pension från arbetsgivaren (som vi kommit överens om privat). Man är enligt min man fri att göra vad man vill med pengarna. Detta irriterar mig eftersom jag satte in pengarna på Nordnet direkt varje månad för ett långsiktigt sparande och framtida pension (pengar som man ska bidra med i hushållet gemensamt at that point).

Vidare är det oklart om han får pensionsavsättningar av sin arbetsgivare även under föräldraledigheten och han håller på att undersöka saken. Om det visar sig att han får pensionsavsättningar trots att han är föräldraledig menar han dock att det ändå är rättvist att han får samma summa avsatt till sig privat varje månad eftersom det bara är “en överföring” och vi kommer i slutändan ha varit hemma ungefär lika länge med vår dotter. Enligt mig innebär ju detta att han i så fall har dubbla avsättningar just nu, både tjänstepension och privat pensionssparande som vi båda två bidrar till.

Jag har sett vår överenskommelse som att vi båda ska pensionsspara under tiden vi är föräldralediga eftersom man inte vill “tappa” ett helt år i avsättningar. Annars förstår jag inte varför man skulle göra en sån här överenskommelse överhuvudtaget. För min del känns det fel att jag har investerat pengarna för vår framtid medan han använder pengarna till annat. Enligt honom är hans tänkande logiskt och rationellt medan jag är känslostyrd och inte förstår att det inte spelar någon roll vad respektive gör med pengarna under det här året eftersom det bara är en “ekonomisk överenskommelse”.

Jag är medveten om att det i slutändan rör sig om små summor och jag känner mig stundtals lite larvig som bryr mig om något som påverkar mig så långt i framtiden, men något skaver i detta.

Kan någon hjälpa mig besvara vad som är rätt och fel här?

Vi är alla olika, och “Vad som är sanning i Jena är dåligt skämt i Heidelberg”.

I min värld innebär giftemål gemensam ekonomi och att båda makarna skall ha samma levnadsstandard. Detta oberoende om man har olika lönenivå.

I praktiken innebär detta att jag historiskt sett pensionssparat mer än min fru. Detta spelar dock ingen roll eftersom vi nu som pensionärer har gemensam ekonomi.

Har ni ett annat upplägg förstår jag din upprördhet. Att låta dig pensionsspara, samtidigt som man själv sätter sprätt på motsvarande pengar känns inte OK.

Jag var exakt som din man, jag fattade inte hur mycket “glass”-pengar jag brände.

Försök få honom att få honom att förstå ränta på ränta effekten, den fungerar lika bra lite pengar. Dvs istället för att göra det som ett krav, försök få honom intresserad av FIRE eller dylikt, dvs lura/klura in honom i sparandet, istället för att tvinga in.

Typ med en glass för 25kr/dag i 25 år, blir rätt mycket pengar exempelvis. Lägger man därtill fika, lunch, kaffe osv(i mitt fall) så handlar det helt plötsligt om väldigt mycket pengar.