Tas upp i gamla tråden på samma ämne, men går att läsa om här vad som rekommenderas.
Humankapital, dvs familj och vänner, och grundläggande fysiska tillgångar är nog starkast i krig eller vid total samhällskollaps. Mat, spadar, bössor, kulor, Pokemonkort… Du vet, the essentials
Och salt, tvål, mediciner och choklad. ![]()
Just det! De kommer där på listan någonstans efter pokemonkorten…
Kommer vi till den punkten att världen som vi känner den inte existerar längre så är det andra saker som borde preppas! Allt det där som inte går att köpa för pengar: stark fysik, vålds/självförsvarsförmåga, goda och starka relationer, färdigheter för att kunna överleva utan tak över huvudet, karaktär, etc etc
Pengar är enkelt, även om jag skulle förlora allt och aldrig kunna komma tillbaka till samma ekonomiska status som idag så spelar det ingen roll! Jag kommer kunna nå en punkt där jag först överlever, sen lever bekvämt och gott!
Många intressanta reflektioner här, tack!
Därav att de likt vägar, järnväg, skola, vård, brandkår etc bör vara statliga och se till samhällets och medborgarens bästa. Samt självkostnadspris, då det betalas med skatter.
Bankerna är som friskolor, inte någon vän som är där för dig, utan bolag med uppdraget att berika ägarna så mycket det går, medan man vaskar kunderna på så mycket pengar det går med diverse sluga metoder som redan gjort så mycket skada hos efter.
SBAB som ska vara något slags statligt alternativ har inte ens sedvanliga funktioner, som lönekonto, betalfunktioner, kort etc. Dessutom i stort sett samma nivåer kring bolån och sämre sparränta.
En viktig aspekt är extra risker som högt belånad i en fastighet eller brf i ett modernt krigstillstånd. Om huset skadas eller förstöras eller blir värdelöst pga sitt läge slipper man inte undan lånen. Känns som rejäl extra risk för riktigt eländigt liv även efter krigets slut även om man ex evakuerats och klarat liv och hälsa hyfsat.
Läs här…
https://www.konsumentguiden.se/lana-pengar/bolan/bostad-bolan-i-handelse-av-krig/
Kanske en motivering till att amortera ner sina bolån lite mer än ekonomiskt optimalt för fredstid eller att spara i säkra tillgångar vad nu det är under en stor konflikt.