Privatekonomi i krig | Ekonomisk prepping

Inget om USD och guldtackor? Jag är besviken. :wink:

1 gillning

– När man pratar om ekonomisk prepping kanske många tänker att man ska köpa guldtackor eller kryptovalutor. Börja istället med att planera utifrån vilken kris som är troligast att drabba dig nu. Förmodligen är det inte alls krig utan snarare arbetslöshet, sjukdom eller skilsmässa. Då är en buffert mer hjälpsam.

Home Alone Smile GIF by filmeditor

3 gillningar

Vid arbetslöshet är humankapital viktigare. Buffert kan aldrig ersätta inkomst. När hinken är tom så är den tom.

1 gillning

Skrivs en del om att göra CSV-filer på sparat kapital. Går det att göra från Lysa? Hittar inte det :slightly_smiling_face:

Edit: Hittade nog det, men ser ingen koppling till mig i den filen. Laddade ned Värdebesked istället.

Vilken av dessa tänker du på?

• Familjebevis
  • Utdrag om folkbokföringsuppgifter – på engelska
  • Utdrag om folkbokföringsuppgifter – på svenska
  • Utdrag om folkbokföringsuppgifter – 120 med alla relationer – på engelska
  • Utdrag om folkbokföringsuppgifter – 120 med alla relationer – på svenska

Finns även det tvåspråkiga dokumentet som man kan använda inom EU dock i samband med beställning av detta måste man uppge ett av syften uppräknade på Skatteverkets sida.

Närmare sagt utanför EU.
Inom EU

Tvåspråkiga EU-blanketter

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1191 av den 6 juli 2016Länk till annan webbplats. om främjande av medborgares fria rörlighet innebär att ett personbevis eller registerutdrag ska accepteras utan apostille eller legalisering i ett EU-land.
För att en person ska slippa översätta ett personbevis eller registerutdrag kan Skatteverket dessutom utfärda ett tvåspråkigt dokument som förklarar innehållet i personbeviset eller registerutdraget. Det tvåspråkiga dokumentet kan endast användas inom EU.

Dokumentet kan utfärdas för dessa syften:

• Födelse (visar uppgift om barnet och föräldrarna)
  • Behörighet att ingå äktenskap/Äktenskapscertifikat (visar att du enligt svensk lag har rätt att gifta dig)
  • Dödsfall (visar att en person är avliden samt datum för dödsfallet)
  • Hemvist och/eller bostadsort (Visar din folkbokföringsadress)
  • Civilstånd (visar vilket civilstånd du har och datum för civilståndet)
  • Äktenskap (visar att du är gift, vem du är gift med samt datum för vigseln)
  • Registrerat partnerskap (visar att du är registrerad partner och datum för partnerskapet)
  • Status som varande i ett registrerat partnerskap (visar att du är registrerad partner, vem som är din partner samt datum för partnerskapet)

Beställ tvåspråkigt dokument

Beställ dokumentet via vårt kontaktformulär. Du måste fylla i dessa uppgifter:

• i vilket syfte du ska använda dokumentet (se punktlistan här ovanför) - skriv detta i fältet för meddelande

• personnummer för den person det gäller

• vilket språk det ska översättas till

• vilken postadress du vill att vi skickar dokumentet till

• dina kontaktuppgifter.

• [Beställ via kontaktformuläret(Ställ en fråga eller lämna ett svar | Skatteverket)

• Beställ via Skatteupplysningen på 0771567 567

1 gillning

Någon som kan ge exempel på de olika alternativen på ovanstående punkter?

Jag tror att det kan vara meningslöst att preppa dokument för användning i framtiden. De allra flesta myndigheter och institutioner skulle vilja ha ett “färskt” dokument som inte är äldre än flera månader, såvida det inte är ett födelsebevis, som av goda skäl inte finns i Sverige.

De nordiska länderna är ganska informella på grund av passunionen, men kontinenten älskar stämplar, även om det inte behöver vara apostillestämpeln. I regel kan det nöjas med ett färsk personbevis med stämpel från kommunkontoret och signatur.

När det gäller t.ex. krig kommer kraven på giltiga dokument med största sannolikhet att förändras - för att hålla element som är skadliga för landet borta.

Mer på temat vanlig prepping men med ekonomisk twist. En reporter har räknat ut kostnaden för att köpa alla grejer som MSB rekommenderar i sin broschyr, inklusive kontanter. Den totala summan landade på 6 199 kr.

Borde momsbefrias och ge skatteavdrag…

Men då måste politikerna ta pengarna från Rut, och de vill inte städa själva så det kan vi glömma. :joy:

Kanske dags att väcka den här tråden till liv igen. Hur har ni säkrat era tillgångar i händelse av krig. Boende, guldtackor, cash, kaffe?

Själv följer jag broschyren som MSB har skickat ut, med en tvist.

Vad är twisten?

en powerbank, lite cash, lite knäckebröd, och någon oöppnad ramlösa

1 gillning

Halv flaska whisky. Den ger jag när blir rånad, och behåller lådan själv.

Någon som tänkt på ”i händelse av krig”?

Ponera att du efter ett halvt liv äntligen fått ihop en ansenlig summa. Du vet att du sannolikt inte kommer kunna göra om resan som tog dig dit. I dagens geopolitiska läge: är det verkligen klokt att lägga 100% i en svensk bank? Ha 0% annorstädes?

Jag ser det så här:

Fonderna: De ligger hos förvaringsinstitut med global infrastruktur. Att tillgångarna är juridiskt segregerade från bankens egna balansräkning är en viktigare säkerhet än geografisk plats.

Bankerna: Svenska systemviktiga banker är i princip too big to fail. Efter 2009 är de så hårt reglerade (Basel III osv) att de i praktiken fungerar som en del av statens infrastruktur. Faller de, faller allt.

Risken: Jag bedömer krigsrisken i Sverige till 0%.

Jag sover gott med 100% i svenska system. Varför krångla till det?

Det finns många trådar på temat redan, bl a:

2 gillningar

Blir det krig i sverige kan nog vad som helst hända med bankerna och dina pengar. Sen gäller jag med om att sannolikheten för krig är åtminstone nästan 0 procent.

Konto hos bank utomlands (Typ Revolut).
Bitcoin. Sedlar. Guld.
Kalorier och bränsle.

Ingår det här med kontanter i prepping?

Min morbror och hans fru hade sett någon dokumentär om hur krig och katastrofer kan göra bank system elektronik slås ut, vi har pratat lite om det här även på fika raster på jobbet om att egentligen vore klokt att lite sedlar hemma utifall att men också att ingen av oss på fikarasten känner till har koll på hur de svenska sedlarna ser ut för att vi aldrig använder dem