Privatekonomi vid separation

Ok ja det är ju ett problem, men det framställdes inte riktigt så. Då är det inte förlusten i sig som tar emot utan att TS har legat på marginalen och det kombinerat med otur i tid för köp-sälj helt enkelt inte har några pengar kvar att köpa nytt boende för.

Men instämmer i det de flesta andra här säger. Försök riva plåstret nu, dvs flytta isär. Hur ser hyresmarknaden ut där ni bor?

1 gillning

Eftersom det finns barn i bilden skulle jag inte sälja direkt som flera rekommenderar. Eftersom din sambo verkar vara i större behov av en vinst alt mindre skuld kvar än vad du är. Om du önskar att ni båda ska bo så nära varandra att VV fungerar. Jag gissar att om ni säljer nu sitter hon i en väldigt svår sits för att hitta ett nytt boende i området/regionen?
Att du betalar lite mer som du gör nu känns helt rätt tycker jag. Men att du har mer över att röra dig med tycker jag att du ska få ha. Även om jag förstår att för hennes del med små marginaler blir det svårt att spara ihop till pengarna som hon skulle behöva för att bli skuldfri från boendet. Ett svårt läge, men jag tycker att upplägget känns korrekt. Samt att egen/ledig tid samt sysslor i hemmet delas lika. (förutsatt att ditt jobb inte kräver mer tid än en vanlig 40h vecka) Inget man bör ta den största delen av enligt mig. Ni båda måste ha en chans att bygga upp nya liv.

4 gillningar

Håller med föregående skrivare. Då det finns barn i bilden (gissar yngre än tonåring) så är det viktigt att man försöker bibehålla en relativt trygg tillvaro åt barnet. Man vill ju helst att barnet ska bo i både en emotionell men även ekonomiskt stabil miljö och med er situation är det olyckligt att båda dessa kanske försvinner för barnet.

Om jag själv hade fått endast välja en parameter så är det den emotionella tryggheten. Gör det ni behöver göra för att bibehålla en god relation så att barnet känner att hen har stabila föräldrar. För mig är det viktigt att mina barn vet att jag alltid kommer vara en god vän till deras mamma och att de alltid har tillgång till oss båda och inte att de behöver turas om att träffa oss.

Välj den lösning som möjliggör att du fortfarande kan ha en någorlunda frisk och vänlig relation till ditt ex. och försök att se det från barnets perspektiv.

7 gillningar

Om vi säger att din sambo är delvis sjukskriven och från början har lägre lön än dig så kan det ju faktiskt vara så att hon inte ens kan sälja huset beroende på hur stor förlusten blir.
Om de säljs med förlust så blir det väl privatlån/blanco som ska tas och beroende på hur stor förlusten blir så kanske hon inte har “råd” med det i en kalkyl mot banken?

Men som alla andra säger så är det ett knepigt läge. Rent logiskt så är de kanske 50/50men å andra sidan har ni barn tillsammans och kommer troligen vara “tvugna” att träffas under lång tid framöver vilket betyder att det kanske kan vara värt att investera lite för framtiden genom att betala lite mer tills ni hittar en hållbar lösning.

3 gillningar

Någon av er måste flytta ut, så enkelt är det bara. Chansen att ditt ex frivilligt lämnar och bosätter sig i en för henne lämplig prisklass är ungefär 1/100, så det landar nog på dig att lösa det hela.

Vänta på att hus priserna skall bli som dom varit
Är nog en utopi.förmodligenkan man ju hoppas att folk inte lånar till bristningsgränsen utan att dom lärt sig något.
Sälj huset med förlust,gör bodelning och skaffa ett boende som är anpassat till er nya situation.Friheten och gå vidare med livet är mycket värd.hon på sin nivå och du på din
Har själv lämnat 2 äktenskap under livet det är ingen mening med att gräma sig över förlorade pengar

2 gillningar

Hmm. sälja nu och tag smällen eller hyr ut och hoppas på bättre priser framöver är kanske vettigast. Man hör av vänner nu att banker nu ofta kräver att man säljer innan man köper och att lånelöfte inte ges annars dvs stökigt och stressigt och ofta tidskrävande.
När vi köpte senast sålde ägaren med förlust på drygt 20% av huspriser pga sämre tider.
Nuvarande långivare blir av med säkerheten och kanske går med på att överföra olöst del av lånet till ett blancolån med sämre ränta. Minns samtal och fax från deras långivare om att lova att släppa pantbrevet. förhandlingsläget om ränta är nog obra. Kanske vettigt att ni båda hittat annan långivare som är villig att ge er var för sig blancolån med rimlig ränta innan affären slutförs.