Hej. Jag har ett privatlån på 300 000+, en ränta på närmare 9%.
Jag har även magic sparbox på aktieinvest vilket har sedan jag började gått närmare 50%+ (va 2 år). Jag har möjlighet att antingen amortera ca 7000 eller boosta i sparboxen.
Det diskuterats att räntan är påväg ner detta året så jag är väldigt kluven… VAD ska jag göra?
Har bundet elpris till augusti på 79 öre (tack gode gud) så frågan är om det gör så mycket skillnad att amortera INNAN jag behöver betala högt elpriser eller ej.
Tar tacksamt emot alla råd.
Mvh Maria
Amortera. Givetvis. Sen hade jag sålt allt befintligt innehav i sparboxen och amorterat med dom pengarna också.
9 säkra procent får du ingen annanstans
Amortera! Mycket hög ränta och även om räntan kommer sjunka så kommer räntan på ett privatlån alltid vara ganska hög. Jag skulle amortera allt jag kunde samt sälja av eventuellt investerade pengar och amortera med dessa också. Endast lämna kvar en liten buffert för nödfall.
Hur den har gått tidigare är irrelevant.
Sälj alltsammans du kan för att amortera lånet så långt det går omgående!
9% avkastning till 0 risk (amortera på lånet) får du ingen annan stans.
Jag skulle nog också amortera med en ränta på 9%. Vid vilken procentsats drar ni andra gränsen?
Sen en fråga till ts- vad tycker du om plattformen Aktieinvest erbjuder? Har själv funderat på dem för att sprida riskerna, men vill försäkra mig om att de erbjuder en bra plattform.
Eftersom jag räknar med en långsiktig realavkastning på 6-7% på börsen så är alla låneräntor som ligger därikring eller högre bättre att amortera av.
Amortera så mycket du bara kan. Sälj allt för att amortera då 9% ränta är alldeles för högt. Privatlån har alltid för hög ränta så bli alltid av med sådant i första hand.
Räknar du 6-7% före eller efter ränteavdrag?
och
Om det är så tajt så skulle jag amortera varenda krona jag kunde på det där skitlånet. Riskfri avkastning direkt ju.
![]()
Jag brukar räkna före ränteavdrag. Jag brukar tänka som så att ränteavdraget inte finns och när dessa pengar kommer tillbaka på deklarationen så har jag använt de till att amortera med istället när jag hade privatlån.
Men även med ränteavdraget så är ju räntan 6,3% vilket jag tycker är för högt. Om man då beaktar att börsen kanske ger 8-9% nominell avkastning och 6-7% real avkastning.
hur så säkra 9÷? du glömmer ränteavdraget! blir 6÷ ish i slutändan
Som sagt, de historiska råden haltar.
Man SKULLE ha amorterat när räntan var låg för att slippa kostnaderna när räntan blir hög.
Man SKULLE ha fonderat mellanskillnaden 1,5% - 7% för att sedan amortera på ett bräde när räntan går upp.
Att BÖRJA amortera när räntan är hög är för sent… men bättre än att betala ränta ur näsan, antar jag.
This ![]()
Amortera bort asap, lycka till ![]()
Ah, jag var lite otydlig. Jag amorterar extra en kan amortera mer så därav frågan ![]()
Tack för input.
För en vecka sedan erbjöd t ex EON 1 år bundet på 79 öre. Har själv idag möjlighet få erbjudande från Vattenfall 1 år bundet på 89 öre och ingen årsavgift.
På 3 års bundna avtal kan man få 1 kr.
Så jag skulle säga att det just nu ser ganska bra ut framöver på elprisfronten om man vill binda.
9% avkastning i form av amortering känns som ett VÄLDIGT bra val i TS situation.
Du fick bra svar om ditt lån…AMORTERA…Riskfria 9% = bingo.
Jag tror att du kan få fast pris kanske 79 öre igen när ditt pris går ut i sommar. Priserna verkar vara på väg ner lite till på elen. Jag fick 88 öre + moms i september 2023 fast 1 år.