Det kan vara en idé att titta på uthyrning som möjlighet. Jag menar då att köpa ett större hus men ha uthyrning med i bilden redan vid köpet. Planlösningen ska alltså helst vara sådan att en hyresgäst inte ska bli ett alltför störande moment. Vad det i praktiken innebär är en öppen fråga men egen ingång och två badrum kan ju vara två parametrar. Förutsatt att ni tänkt köpa på en högskoleort eller liknande bör det gå att hyra ut rimligt enkelt. Skulle man t.ex. hyra ut två rum kan det ge ett ganska betydande tillskott till boendeekonomin. Jag menar nu inte nödvändigtvis att hyra ut permanent utan mer under en fas när ni jobbar på att betala av de dyra lånen. Att huset har en “uthyrningsvänlig” planlösning är förstås alltid bra och kan bli en tillgång senare i livet också.
Om ni har möjlighet att låna privat i någon form så vore det det bästa. Jag menar då att någon vän eller bekant tar ett lån på sin fastighet och att ni lånar av hen och betalar ett rejält påslag utöver normala bolåneräntan. Det borde bli billigare än att ta blancolån. Ni behöver förstås ha en aggressiv amorteringstakt där. Ingen vill ju sitta med ett sådant lån i många många år utan kanske fem år är nog en smärtgräns. Det är dock bättre att lägga pengar på amortering än på ockerräntor.