Hejsan!! Fler funderingar på samma ämne…
-
Kan man undvika tröghetsregeln genom att sälja huset vart annat år? Jag vill gärna ha kvar mitt hus, men bor inte i Sverige så mycket och det känns konstigt att åka hem för att räkna av dagar.
-
Är det någon som har gjort om ett vanligt småhus till näringsverksamhet? Kan det ens vara lönsamt? Någon som har tips eller var hittar man info om sådant? Det är bara ett litet hus, inga lägenheter eller så…
1 gillning
Välkommen till forumet! 
Jag kan tyvärr inte svaren på din fråga, men jag vet att SKV brukar vara känsliga för lösningar där någon försöker vara “smart”. Att köpa och sälja huset känns spontant som en sådan sak.
Vet inte om någon annan har inspel som t.ex. @JakobMainHome, @nestor eller liknande.
1 gillning
-
Om du bara hyr ut ett hus i taget så kan du sälja huset vartannat år. Jag skulle dock inte rekommendera detta då det är jättestora kostnader i form av pantbrev, mäklararvode, bankadministration osv. att köpa och sälja fastigheter så ofta.
-
Det är svårt att få lönsamhet i ett litet hus som är “dyrt”. Jag äger en villa som jag köpte för 2.5M, renoveringar ca 100-150k samt gjort om det till 2 lägenheter. Ligger centralt i en mellanstor ort (under 50k invånare). Denna är lönsam då jag kan hyra ut den för ca 17-18k/månad kallhyra.
Generellt så går lönsamheten ofta hand i hand med en del eget arbete exempel:
- Du kan öka lönsamheten genom att använda typ airbnb och hyra ut huset till semesterboende, men då liknar det mera ett “riktigt jobb” och kräver mycket mera tid av dig.
- Du kan öka lönsamheten genom att köpa billigare hus som kanske inte ligger jättecentral men då får du istället fixa själv med huset och kanske göra en del resor till och från huset.
- Varje fastighet är unik och de fastigheter jag räknat på så är oftast villor där det redan finns/är förberett för 2 lägenheter med lite sämre standard oftast mest lönsamma.
1 gillning