Tack för din input, men jag vill nyansera lite utifrån vad både Skatteverket och rättspraxis faktiskt säger. Jag tycker ditt påstående att “det är helt 100% så att två månader per år inte skulle duga” är väl magstarkt och en övertro på din egen tolkning.
Du skriver att ”återkommande användning av släktingar från utlandet” kan utgöra tillräckligt eget ändamål. Men hur är det mindre symboliskt ur ett Skatteverksperspektiv än att ägaren själv nyttjar lägenheten några veckor per år?
- Hur bevisar du att släktingarna verkligen har anknytning till ägaren i skatterättslig mening (dvs. är närstående)?
- Hur ofta och hur länge bor de där?
- Har de egna nycklar? Betalar de marknadshyra? Finns det dokumenterat syfte eller är det bara en ”påhittad historia”, som du själv säger?
Det är ju i själva verket mer symboliskt att hänvisa till släktingars hypotetiska besök än att ägaren faktiskt själv vistas där några veckor varje år. Eligt Skatteverket och RÅ 1998 not 38 är det faktisk användning – inte konstruktion – som avgör.
Den som lutar sig mot utländska släktingars möjliga framtida besök bör rimligen granskas hårdare än någon som regelbundet firar jul i sin egen lägenhet.
Vidare angående påståendet att det skulle vara tillräckligt att säga att “barnen kanske behöver boendet när de blir äldre”. Det är faktiskt ett exempel på en ogiltig avsikt enligt Skatteverkets egna riktlinjer.
I deras rättsliga vägledning, med hänvisning till prop. 1989/90:110, står det uttryckligen:
“Det är t.ex. inte tillräckligt om ägaren uppger att avsikten är att hans yngre barn ska flytta in i bostaden i vuxen ålder.”.
Framtida boendebehov för barn, utan konkret plan eller tidshorisont, godtas inte. Det är definitionen av en symbolisk eller vag avsikt, vilket du ju tidigare själv hävdade att Skatteverket aldrig accepterar.
Att det pågår en utredning om att eventuellt mildra reglerna för uthyrning till närstående är en annan sak, men gällande rätt idag är tydlig: barnens eventuella behov i framtiden är inte en giltig grund för att klassificera bostaden som privatbostad.
Så om vi ska hålla oss till rättspraxis, då är faktiskt två veckors eget julfirande betydligt mer substantiellt än en spekulativ framtid för minderåriga barn.
Jag tror vi båda egentligen vill samma sak (göra rätt för oss, följa lagen och betala rätt skatt). Det handlar inte om att “fuska till något”, utan om att förstå var gränserna faktiskt går enligt lag, praxis och Skatteverkets tolkningar. Så länge man agerar i god tro, med verklig användning och dokumentation, tycker jag det är rimligt att man också får den skattemässiga klassificering som lagen faktiskt tillåter.