Jag har en släkting vars sambo gått bort. Det finns flera dödsbodelägare som är sambons barn. De hade inga gemensamma barn, inget testamente eller samboavtal. Min släkting äger deras gemensamma bostad men den köptes i syfte att de skulle bo där gemensamt.
Nu har det uppstått problem med juristfirman som ska hantera bouppteckningen och jag har i ett sent skede fått insikt i att allt nog inte gått rätt till där. Firman är väldigt svår att nå, besvarar inte frågor, har lämnat ett underlag till bouppteckningsförrättningen där det är ett antal rena felaktigheter och saker som missats. När min släkting påtalat detta och ställer andra frågor får hen inga svar.
Tyvärr är släktingen gammal och mer senil än vad jag tidigare förstått, och hör dåligt. Hen har också betalat den faktura på bouppteckning och bodelning som firman skickat. Ett fast pris. Det finns inget avtal skrivet och min släkting vet inte hur firman kommit in i bilden men firman hävdar sig vara anlitad av släktingen.
Så, nu till mina frågor:
Min släkting vill inte att bostaden ska anses som samboegendom, alltså att sambons barn ej ska ha rätt till ett arv på halva bostaden. Visst stämmer det att den enda i dödsboet som kan begära bodelning är min släkting?
Vilka möjligheter har dödsboet att få tillbaka pengar som betalats in till juristfirman?
Min släkting lär ju knappast ha beställt bodelning om hen vill behålla bostaden själv. Men i och med att hen betalat fakturan så kan det kanske ses som att hen bekräftar att det finns en beställning?
Kan min släkting polisanmäla juristfirman för bedrägeri?
Min släkting mår riktigt dåligt över detta och jag försöker hjälpa så gott jag kan. Hoppas ni har något klokt att bidra med.
Hej ! Tyvärr ett inte ovanligt problem … UTAN testamente ärver inte sambos varandra. Sambons “särkullbarn” kan i Sverige aldrig goras arvslösa MED testamente. En bostad och möbler och dylikt som kops for gemensamt användande räknas som gemensam egendom om inte ett Samboavtal säger annat. Om din släkting inte redan ägde lägenheten innan sambon flyttade in är det därför tyvärr “gemensam egendom” och sambons barn ärver sambons halva av lägenheten. Jobbig situation ! Men ett gott råd nu , prata med en annan juristfirma, men chansen att kunna “vinna” är nog små … UPPMANING till alla sambos ! Skriv samboavtal , testamente och se över eventuellt behov av extra försäkringsskydd för att kunna bo kvar och “köpa ut” eventuella arvingar ! Eller gift er …
Hej, jag ser att detta är ett liknande problem som finns och är inte ovanligt tyvärr inte heller gällande jurister. Jag sitter med sådana problem för lösning på arbetsnivå och inte privat. Men jag skulle enkelt säga: jurister kommer behöva titta noggrant igenom och om du har tur så hittar du någon som verkligen vill hjälpa dig och inte bara ser dig som intäkt. Polisen kommer med stor sannolikhet inte göra något då du ändå måste lusläsa fakturan som skickats och betalats samt man får börja om från början och sätta sig in i det. Det tar tid och är arbetsamt men jag vet att när jag sitter med sådant så hittar man ofta väldigt många “fula” trick.
Men när jag försöker läsa på så läser jag hos Skatteverket att det endast är efterlevande sambo som kan begära en bodelning och att arvingar inte har rätt att begära bodelning?
Tack! Jag ringde Juristjouren och enligt den personen jag pratade med är det endast efterlevande sambo som kan begära bodelning, inte arvingar (vilket arvingarna inte heller gjort utan att göra bodelning var juristens eget påhitt).
Om din släkting inte hunnit skriva på någon bodelning eller andra dokument och sambons efterlevande barn inte kan bevisa att lägenheten köptes för gemensamt bruk och din släkting inte berättat det så finns det ju en chans att din släkting kan slippa dela halva lägenhetens värde med sambons barn… Men det kan innebära en nödvändighet att “dölja sanningen” från sambons barn… Risken är ju stor att de vet att lägenheten köptes i samband med att deras deras mamma blev sambo med din släkting. Risk finns att din släkting måste kunna bevisa att så inte var fallet. Lycka till !
Se till att få med ett papper till bouppteckningen där han skriver att han inte vill ha en bodelning så att det finns registrerat när det skickas till skatteverket. Det ska vara med vid bouppteckningsförrättning.
De efterlevande är den enda som kan begära bodelning, dvs att man ska utnyttja sambolagen. Om den efterlevande inte begär bodelning så är det samägande lagen som gäller istället, dvs den som har betalat anses som ägare. Vanligtvis gör man ju en bodelning, men det är den efterlevande som bestämmer om så ska ske.
Jag tror att ni kan överklaga till Tingsrätten. En bekant överklagade en del av ett testamente efter att hennes man dog och Tingsrätten tog ett slutligt beslut i ärendet.
Om man är sambo när någon av sambona köper det gemensamma boendet,
blir det samboegendom.
Och då ska det delas på plus att efterlevande sambon måste begära bodelning i samboegendomen huset…
Ovanstående gäller om det ej är skrivet något Samboavtal, vilket skulle kunna skriva bort att man måste dela på samboegendomen.
Då blir det den som köpt huset som blir ensam ägare.
…
Om man e j är sambo när någon köpt ett boende o efter en tid flyttar sambon in. Då är det inte samboegendom…
Om Efterlevande sambon ej var den som köpte huset, kan den ej begära bodelning, det finns ju ingen samboegendom att dela på.
Ovanstående gäller om man e j har skrivit testamente! Testamentet kan ändra så att den efterlevande får överta all kvarlåtenskap (tillg-skulder) inkl huset så länge den lever (=fri förfoganderätt). Men får ej ge el testamenteta bort det.
Man kan skriva kluriga testamenten också.
Kluriga testamenten i all ära, i detta fall hade den bortgångne sambon efterlevande barn som ej var gemensamma. Dessa kan enligt svensk arvslagstiftning ej göras arvlösa och de har rätt att få ut sin del av arvet omgående. De kan naturligtvis frivilligt låta den överlevande sambon bo kvar i lägenheten, men ett testamente kan inte hindra dem från att få sin del av arvet omgående om de vill ha det .
Har en avliden sambo egna barn, är det de som är den sambons legala arvingar.
O finns det ett testamente som säger att efterlevande sambon ska få ärva, då måste den avlidnes barn godkänna testamentet utan förbehåll innan det vinner laga kraft…
Utan testamente ärver barnen allt om den avlidne köpt hus mm innan han blev sambo.
Med testsmente, har de oavsett vad som står i testamentet laglig rätt (i Sverige) att få ut halva sitt arv - laglotten).
Ngn företräder och skall ha en fullmakt om det finns flera dödsbodelägare. Inga samboavtal eller avtal om om annar det arvrätt som gäller. Bostaden kan han inte bli av med om släktingen inte skrivt på ngt papper.