Problem med ränteavdrag på värdepapperslån vid KF

Källa: Skatteverket lämnar besked kring ränteavdrag för belåning i kapitalförsäkring | Nordnet

6 gillningar

Snurriga politiker…

4 gillningar

Det är sjuk

1 gillning

Ja man får ju hoppas att dem inser att de borde vara samma för båda formerna…

1 gillning

Riktigt uselt! :scream:

Hade sett fram emot att få använda valutaficka-lösningen för Nordnet KF som planeras att lanseras under nästa år, men istället så ser det ut som att det blir flytt till ISK med en rätt hög flytt kostnad för EUR noterade ETF-er. :face_with_symbols_over_mouth:

Någon som har sett något om hur lagstiftarna tänkt sig lösa det hela?

1 gillning

det ser ut som det finns inte tid för skatteutskottet att fixa den för 2025, men finns hop för 2026. Så en “bra” scenario är halverad ränteavdrag för 2025.

3 gillningar

@lyap13 Kanske värt att vänta lite då. Kostnaden är ju minst på 0,50% i bara växlingen! :scream:

Såg att Nordnet har fått svar från några av Riksdagspartierna i bloggpostningen;

3 gillningar

Hoppas de fixar, Avanza kommer snart me valutakonto på KF.

1 gillning

Det här är ju inte bra. Lite lobotomivarning på hanteringen kan man ju lugnt säga.
Om jag förstår det rätt blir ränteavdraget 15% för KF under 2025. Sedan får man se vad som händer 2026. Verkar råda en viss förvirring bland de politiska partierna i denna fråga. Personligen gör jag inte något drastiskt, dvs belåningen blir kvar och så får man se hur det blir under året. Har haft som plan att börja beta av belåning för värdepapper under 2025.

Nu blir det julskinka.

2 gillningar

Finns ingen hejd på regeringen och Tidöpartiernas inkompetens. Totalt hål i huvudet.

4 gillningar

Skatteverket vill inte ge ränteavdrag på värdepapperslån vid KF :frowning:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/452324.html

6 gillningar

Rena snömoset.

1 gillning

Det här är katastrofalt dåligt hanterat. Har man ett AB som har sina investeringar i KF finns inget annat alternativ, isk går inte att ha som AB.

1 gillning

Är ju inte skatteverkets fel. Lagen är ju skriven så.

3 gillningar

Det är ju framförallt otroligt klantigt att lagen är formulerad så att Skatteverket gör en annan tolkning än vad som verkar varit politikernas intention med den

4 gillningar

Däremot är ju innehållet i KF mestadels marknadshandlade instrument…

Inte nog med att de dödar KF som konto för barnsparande i barnets eget namn:

https://rikatillsammans.se/forum/t/kf-sparande-i-barnets-och-andra-som-inte-jobbar-eget-namn-blir-fr-om-2025-en-dalig-ide-pga-utformningen-av-skattefriheten-en-skattefri-grundniva-pa-ditt-sammanlagda-sparande-150-000-ar-2025-300-000-ar-2026-for-kf-och-isk

Nu skall de förstöra även vad gäller ränteavdraget för KF, hoppa de RÄTTAR TILL detta!

Är reglerna lika för ränteavdrag för AB som fysisk person?

Jag kollade på skattesnurran för 2025 hos skatteverket, redan nu har de med 50% ränteavdrag för “blankolån”…

yes, halverad ränteavdrag i 2025 och sen inget ränteavdrag i 2026, om politikerna ändrar inte reglerna på KF. I praktiken de ser värdepapperskrediten på KF likadan som blancolån vilken är idiotisk, man har värdepapper på KF.

Jag är lite besviken på Nordnet och Avanza som jag uppfattade skulle gå hela vägen med frågan men de nöjde sig med ett gemensamt brev, som vi nu vet svaret på i och med Skatteverkets knäppa ställningstagande. https://sakochliv.se/2025/01/24/skatteverket-inget-avdrag-lan-med-k-forsakring-som-sakerhet/

Vem tar fajten i Skatterättsnämnden? Typiskt avgift för fysiska personer är 6 000 kr. Att ansöka - Skatterättsnämnden

1 gillning

Det här är så otroligt illa skött! :rage:

Lutar åt att flytta över till ISK när valutakontona lanserats, givet att det blir samma prissättning på den manuella växlingen som för AF depå så är Nordnet (0,075%) rätt mycket billigare än Avanza (0,125%).

Kanske läge att flytta över utländska innehaven till Nordnet i samma veva?