jag skulle vänta några månader, kanske politikerna kommer fixa det. Budget i September också kommer bli valfläskbudget
Beroende på hur stor belåning man har så kan det ju vara allt från nästan inget till en hel del pengar som förloras i missade avdrag.
Däremot finns det ju många nackdelar med att börja flytta över till ISK, inte minst det att man inte bara kan flytta över allt på en gång, när man har belåning måste ju säkerhet in i den nya ISK:n innan man kan handla upp det tidigare innehavet.
Dessutom skulle jag hata att bli av med många av mina fina vinstprocent på vissa aktier, som lär nollställas om man flyttar till ISK. Och skatt på utländsk utdelning, etc.
Mitt val blir nog att avvakta minst till december 2025, eventuellt december 2026.
Har det hänt något nytt på denna fronten?
Det enda officiella jag hittar är detta och det ger inga svar:
Börsfallet som varit de senaste månaderna gör att jag funderar på att öka belåningen genom att köpa mer aktier, då vill man så klart även ha ränteavdraget.
Jag funderar även på allmänna för och nackdelar med KF och ISK, om man nu skall börja flytta över till ISK.
T.ex. det är väl så att det är lättare att behålla ett KF om man skulle flytta utomlands, men att ISK omvandlas till vanlig depå i det fallet?
Det visar sig vara mycket krångligare än så tror jag:
Fråga till utlandssvenskar med ISK - Nr 32 av econ101
Har det hänt något nytt på denna fronten? Ska Tidögänge går till valet 2026 med avskaffad ränteavdrag på KF, men inte på ISK? Vad gör de där i Finansdepartement?
Herregud, helt oseriöst!
Vad jag förstår är det noll förändring på gång? Enda “ändringen” är att det enligt plan blir noll ränteavdraget på KF 2026?
Även om man inte gör flytten nu direkt, så känns det som det börjar bli tid att planera flytt från KF till ISK om man vill behålla ränteavdragen.
Tänk på att flytten kan blir lurigare om man ligger med belåning på KF, inte jätteenkelt att sälja och sedan köpa igen när pengar skall flyttas, ISK-konto skall gå att låna på där etc.
Det jag kommer sakna mest när allt är färdigt är att jag kommer förlora fina synliga % uppgångar, det blir svårare att bedöma hur olika investeringar har gått.
EDIT: inlägg borttaget, gäller ju bara privatpersoner.
Rätt. Det ser ut som att Tidögänget skiter om KF. De bara fixar för ISK som är mer populär blad små spararna.
Vi kommer rösta på de i allafall så varför ska de jobba om förändrigar. Alternativet står för ökad skatt på ISK/KF.
Det hela är verkligen pinsamt dåligt skött!
Värt att notera att skatten på KF beräknas den 1 januari årligen, så sett till skatten är det bäst att avveckla och ta ut från KF strax innan nyår och sen sätta in på ISK efter nyår.
Se även tråden Uttag/flytt från KF till ISK
Huvudproblemet är att det inte har lyfts till Finansdepartementet utan bara till några seniora ekonomer. Att skriva något på RT, Reddit och Twitter är inte tillräckligt högljutt för att nå fram till svenska politiker. De flesta i allafal har ISK som de bryr inte sig.
Ja det är ett bra tips vid flytta KF till ISK, det passar dock inte mig och mina investeringar, som svänger väldigt mycket upp och ner.
Med kapitalet oinvesterat riskerar jag då, med min optimistiska livssyn, att missa några riktigt stora uppgångsdagar (eller mer korrekt: även om börsen är stängd kan den öppna i en helt annan verklighet efter nyår).
Så det är nog inte skattebesparingen värd för mig, men jag skall fundera på det!
Slutsatsen måste nog vara att få flytt gjord innan nyårsafton, eller göra som du skriver ovan, men absolut inte börja sälja av KF efter nyår.
Det hjälper kanske inte i stunden men Montrose har till skillnad från övriga en VP-kredit som inte är kopplad till ett specifikt konto.
Som jag har uppfattat det tar VP-krediten hänsyn till samtliga konton hos Montrose för säkerheten. Skulle man då ha haft Montrose och flyttat mellan konton där skulle detta inte vara ett lika stort problem.
Det blir såklart betydligt mer administration men för att undvika att ligga oinvesterad med större belopp brukar jag sälja och köpa typ motsvarande 1% av innehavet per handelsdag.
Jag har i och för sig aldrig behövt byta mellan kontoformer och därför inte behövt fundera över skatteeffekter.
Då ligger man som mest oinvesterad med kanske 1-3% vid varje givet tillfälle beroende på hur lång tid ett byte tar. Vanliga fonder kan ju ta några dagar medan ETF:er eller aktier kan lösas samma dag.
Fördel: ingen risk för extrema svängningar de enstaka dagar man evt. skulle omplacera hela innehavet.
Nackdel: mer administration och 1-3% som ligger i likvider över några månader. Kanske lite mer skatt beroende på skal.
I ditt fall skulle du gradvis kunna börja skifta över det nu för att hinna innan nyår och undvika att ligga helt likvid under en kort men dramatisk börsperiod med stora rörelser.
Som skrivits i tidigare trådar så är det smidigast att flytta till isk från 1 okt till nyår, tänker själv flytta med 20% av kapitalet i taget, irriterande att man på nytt måste ansöka om kreditkonto kopplat till ISK och att det kommer ta sin tid.