Problematiskt att vara medborgare i ett skatteparadis?

Jag vet, en mycket märklig fråga.
Jag är född och uppvuxen i Sverige, med en svensk förälder och en född i ett skatteparadis.
Nu visar det sig att jag kan söka medborgarskap i min utländska förälders födelseland. Iprincip bara lite pappersexercis och en intervju med deras konsulat.

Jag misstänker inte ens de svenska myndigheterna skulle ha en aning om jag skaffar fler pass än mitt svenska. Men skulle det kunna ha några negativa konsekvenser praktiskt att ha medborgarskap i ett skatteparadis?

Kan egentligen inte se några större nackdelar själv, blev bara lite fundersam när jag insåg att landet var uppsatt på EUs svarta lista för skatteparadis.

Medborgarskapet i sig skulle ge mig ganska stora fördelar. Som möjlighet att bosätta mig i ett större antal exotiska länder, besöka dem utan visum etc.

Vad spännande! Går det att avsäga sig? Om ja, då är det ju bara att köra på. Då har du ju bara uppsidor och ingen nedsida.

Ett av de bästa coachingtipsen jag fått nämligen är:

Make a decision. If you don’t like it, change it or move. You are not a f**king tree. :joy:

3 gillningar

Kan vara bra att kolla upp hur de ser på dubbelt medborgarskap. Om jag förstått det rätt godkänner inte alla dubbelt medborgarskap vilket kan betyda att ditt svenska pass blir ogiltigt i det landet. Vidare kan också medborgskap innebära skyldigheter såsom värnplikt (vilket jag iofs tvivlar på är aktuellt i ditt fall). Mitt tips är att kolla upp om landet accepterar dubbelt medborgarskap och ifall skyldigheter finns. Sverige godkänner dubbelt medborgsrskap. Dubbla medborgarskap kan också påverka möjligheten att ta vissa jobb eller åtminstone innebär extra kontroller för vissa jobb.

Det var min första tanke också, och fick fler frågor än svar när jag försökte kolla upp det. Det finns lättillgängliga dokument som talar om exakt vem som kan, och hur man ska söka medborgarskap. Men hur man avsägelsen ett medborgarskap finns det så klart inte ett ord om. Får fråga den svenska konsulen tror jag.

Ja, jag ska nog dubbelkolla detta en gång till. Men som jag förstått det är det (oftast) det pass man reser in på i ett land som gäller.
Jag skulle med andra ord antagligen aldrig drömma om att resa på något annat än mitt svenska pass förutom om det andra passet skulle ha väldigt stora övervägande fördelar för den aktuella resan.
Jag vill tex under alla omständigheter ha hjälp av svenska UD om det skulle hända något. Till det tillkommer andra frågor som försäkringar med mera.

:scream:, jag tvivlar också på att denna lilla ö ens har militärtjänst. Men detta var en extremt viktig input.
Detta är ändå ett ställe jag reser till ibland och hälsar på släkt. Kul om man landar med familjen, skitsugen på en härlig semester, och blir satt i fängelse för vapenvägran :upside_down_face:.

2 gillningar

Flyttar man till Finland och får för sig att finskt medborgskap verkar kul kanske man ska tänka en gång till ifall man är en man under 30 år :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Fanns ganska mycket bra information om just dubbelt medborgarskap här
Dubbelt medborgarskap - Regeringen.se
och här
För och nackdelar med dubbelt medborgarskap? - Offentlig Rätt - Lawline

1 gillning

Enda medborgarskapet jag inte hade tagit är USA eftersom de har helt galna regler. Jag kan knappt tro att det är sant när amerikanska vänner berättar hur hårt hållna de är mht dubbel-beskattning av inkomster, rapporteringskrav om man har pengar på utländska konto mm. Sverige verkar vara ”the land of the free” mycket mer än USA åtminstone på skatteplanet.

Det är ju helt rimligt att du vill ha ett medborgarskap i det land som en av dina föräldrar kommer ifrån. Allt annat är ju orimligt. Om någon ifrågasätter varför du har ett Caymanianskt (:slight_smile: ?) pass så kan du ju ge svar på tal.

Däremot kanske du ska kolla upp hur skattelagstiftningen ser ut mellan Sverigre och landet. Enklast är nog att ringa Skatteverket så du vet om det påverkar dig om du tex i framtiden vill äga en bostad där, om det finns så kallat ”dubbel beskattnings avtal” mellan landet och Sverige (just för att undvika problem med dubbel beskattning) etc. Be att få tala med någon kunnig på internationell beskattning på Skatteverket. De brukar vara bra att ha att gör med.

2 gillningar