Procent i aktieportföljen

Hur mycket procent ska en aktie helst uppta I en aktieportfölj? 5 - 10 - 15 eller tom 20% ??
Idag så har jag två aktier som är över 20% i mitt portfölj, Nvidia och Tele2.

Skulle det vara smart att skala bort ner till en viss siffra och ta pengarna till andra bolag?

Ju fler bolag du har, desto mer sprider du din risk (antaget lika vikt) och minskar företagsspecifik risk. Sen kan man diskutera i evigheter om man bör ha 15, 30 eller 100 bolag i en portfölj man bygger upp själv, eller ens ha en egenkomponerad portfölj. 5 bolag (20%) skulle nog de flesta enas om är en väldigt koncentrerad portfölj med onödigt hög företagsspecifik risk.

Random artiklar på temat

https://www.investopedia.com/articles/stocks/11/illusion-of-diversification.asp

1 gillning

Vill man klå index är det koncentrerad portfölj som gäller. Kan slå åt båda håll så välj rätt aktier isf

Max 5% säger jag.

Fast jag lyckas inte riktigt hålla den regeln själv med blandade resultat :slight_smile:

Samtidigt som det är bra att ha portföljen jämnt diversifierad på många aktier, kanske 10-20, så tycker jag det är fel att minska i en aktie bara för att den går ”för bra”. Om man tror på bolaget och aktien går bra så behåll hela innehavet och låt det ta upp en för stor del av portföljen så länge bolaget/aktien. fortsätter att visa styrka.

Det finns säkert många motargument mot detta men samtidigt är det ju så här du har möjligheten att få till den där tio (eller hundra) taggaren och det är, tycker åtminstone jag, ett roligare sätt att hantera portföljen.

Låter som man verkligen får oddsen emot sig.

Index och sen lägg hävstång på är mycket bättre odds (med rimlig hävstång).

1 gillning

Nyckeln är som sagt att välja rätt aktier annars är det bättre att avstå. Ditt alternativ är också ett alternativ!

Klassisk pengahanteringstrategi är max 2% per innehav. Dvs att man ska aldrig riskera mer än 2% av sitt kapital i en enskild position.

Nu minns jag inte exakt med tex för att få vara UCITS fond så är det strikta krav som jag tycker är sunda:

Grundläggande diversifieringsregler (5/10/40-regeln)
Maximal exponering per emittent:

• Max 10% av fondens värde i värdepapper från samma emittent
  • Max 5% i värdepapper från samma emittent är huvudregeln
  • 10%-gränsen får användas, men då får summan av alla positioner över 5% inte överstiga 40% av fondförmögenheten

Exempel: En fond kan ha fyra positioner på 10% var (totalt 40%), men alla andra positioner måste då vara under 5%.

Där har man som sagt verkligen inte oddsen med sig.

Lika lätt att säga att “välj den vinnande lotten i lotteriet”.

Jag tror Nvidia har bättre chans till positiv avkastning än en lottsedel men jag har iofs inte benchat det argumentet mot turkiska börsen!

Jag tror inte Nvidia har bättre chans i förhållande till risken att slå index.

1 gillning