Hur mycket procent ska en aktie helst uppta I en aktieportfölj? 5 - 10 - 15 eller tom 20% ??
Idag så har jag två aktier som är över 20% i mitt portfölj, Nvidia och Tele2.
Skulle det vara smart att skala bort ner till en viss siffra och ta pengarna till andra bolag?
Ju fler bolag du har, desto mer sprider du din risk (antaget lika vikt) och minskar företagsspecifik risk. Sen kan man diskutera i evigheter om man bör ha 15, 30 eller 100 bolag i en portfölj man bygger upp själv, eller ens ha en egenkomponerad portfölj. 5 bolag (20%) skulle nog de flesta enas om är en väldigt koncentrerad portfölj med onödigt hög företagsspecifik risk.
Samtidigt som det är bra att ha portföljen jämnt diversifierad på många aktier, kanske 10-20, så tycker jag det är fel att minska i en aktie bara för att den går ”för bra”. Om man tror på bolaget och aktien går bra så behåll hela innehavet och låt det ta upp en för stor del av portföljen så länge bolaget/aktien. fortsätter att visa styrka.
Det finns säkert många motargument mot detta men samtidigt är det ju så här du har möjligheten att få till den där tio (eller hundra) taggaren och det är, tycker åtminstone jag, ett roligare sätt att hantera portföljen.