Bra att du inser det själv. ![]()
Ibland kan till och med en blind höna finna ett korn…
Men spelar det någon roll? Det går aldrig att bevisa om det var tur eller skicklighet så varför ens fundera på saken? Så länge som det går bra gör man ju rätt. Med erfarenhet lär man sig att turen (skickligheten?) kan vända och att det får konsekvenser som man måste hantera.
Eller så håller man fast vid sina vinnare så länge de är vinnare?
Varför hela tiden leta efter ett nytt case?
” Why fix something that isn’t broken? ”
@janbolmeson du har vid några tillfällen i poddarna funderat över att så få förvaltare har sina egna pengar i de fonder de förvaltar.
Kanske är det så att de ser att de kan få bättre avkastning på sitt eget kapital om de förvaltar dem själva utan att behäva oroa sig för problem med “scale”?
Detta betyder ju inte att man som privatsparare ska välja aktiva fonder. Tänker bara att detta, tillsammans med att de då fritt får välja hur länge de vill hålla en position, kan vara en rimlig förklaring.
Jag tror att det är väldigt svårt att definiera en process då man börjar spara. Hur ska man veta vad man vill få ut av det utan att ha lärt känna sig själv som investerare?
För mig har vägen till en portfölj som känns bra för mig varit lång. Så här i efterhand kan jag väl se att det hade varit bättre att hålla positionerna och inte vara där o pilla så mycket. Men det viste jag inte då jag började med att läsa boken “Börjes Burk” (om teknisk analys) för 30 år sedan 
Nu känner jag mig bekväm med de placeringar jag har och är övertygad om att jag inte kommer lämna skeppet även om det blåser lite, detta är till stor del tack vare inspiration från er på RT.
Det är kanske så att man kan använda RT som “process” för att snabbare komma fram till en placeringsstrategi som passar en. Jag har tipsat en del bekanta om RT med tanken att de kanske kan undvika en del av misstagen iaf. 
Jo men säg att du har tror dig ha skill då när du bara haft tur? Din beslutsprocess kommer tillslut att ha otur om du bara haft tur hela tiden.
Om en apa singlar slant 15 gånger och får krona varje gång, var han skillnad då?
Sa han som satsade på rött sju gånger i rad och vann.
Hoppas han inte bara har en aktie åt gången ![]()
Nej han hade Tesla, Gamestop, Norwegain,
Måste ju vara diversifierad
! Inte alla ägg i samma korg såklart 

Det går att bevisa, oftast faller det på processen och anledningen till varför man gjort investeringen.
Det är väl rimligt att anta att om jag använder tex Aktiespararnas verktyg “Hitta kursvinnare” och är noggrann och påläst i mina analyser så bör jag kunna göra lika bra analyser som fond-proffsen, iaf nära nog, och därmed bör jag kunna överavkasta då jag slipper deras problem med för stor skala på affären?
Finns ingen garanti/forskning som påvisar att du skulle överprestera emot index, snarare tvärtom.
Tror @janbolmeson är stor förespråkare kring detta.
Håller helt med!
Jag använder inte denna strategi själv.
Har gjort det tidigare med varierande, osäkert och oftast dåligt resultat.
Men det jag säger är bara att den rimliga tolkningen av Barras är att det bör vara möjligt, förutsatt att man har “skill” 
Värt att tillägga är att dem aktiva förvaltarna som överprestera emot index, spelar ett annat typ av spel. Köper in sig på info kring volatilitet exempelvis. Det går att slå index men över lång tid och för oss dödliga? Sjukt svårt
Jo klart det bör vara möjligt men ack så svårt
han var lite otydlig på den punkten kring vilken tid och vad som krävs för att lyckas.
Jo, ett tydligt svar med en exakt modell hade varit önskvärt 
På volatilitet? Med andra ord när aktier går ner. Iofs så brukar småspararna sälja i skräck då