Verkar vara så att man tänker sig att höja pensionsåldern till 71 år om 45år. Rimligt vore att andelen av vuxen ålder man tillbringar i pension tillåts vara konstant tycker jag.
En person född 1956 arbetade chablonmässigt från 25 till 65 dvs ca 40 år . Förväntas leva ca 20 år som pensionär. Till ca 85.
Dvs 1/3 av åren som yrkearbetande och pensionär är denne pensionär . Med 71 som pensionsålder isf 65 om 45 år borde följaktligen medianlivslängden vara vad om 45 år? . 46 år som yrkesarbetande borde ge 23 år som pensionär dvs efter 25 jobbar man i 46 år och är sedan panschis i 23 år. Dvs median på förväntad död blir då förväntad 94 år . Tror vi verkligen på 9 år längre livslängd om 45 år. SCB tror inte på det.
Dom tror på en ökning av livslängden efter 65 på ca 4 år till framöver närmaste 45 åren dvs vi får då en kortare tid som pensionärer än den som är född 1956 om riktåkldern höjts från 65 till 71. Bara 18 år och det betyder att vi inte kommer att bibehålla vår andel av livet i pension som minskar från ca 50% av vårt yrkesliv till bara 39% av längden av vårt yrkesliv.
Inte rimligt tycker jag. Man kan också undra om mängden friska år kommer att hålla jämna steg. Jag gissar att det kan fattas några år till där.
Dvs för den som står i början av sitt yrkesliv idag. Räkna med att du kan vilja gå tidigare är vid 71 års ålder. Jag tycker rimligare vore vid ca 68. Då får man ungefär lika andel som idag av livet efter 25 som pensionär.
Om man följer den logiken bör kanske 25 åringen av idag överväga att spara ihop ca 3 års “pension” att använda innan sin riktålder eftersom man kraftigt “straffskattar” oss som tar ut av pensionen före riktåldern. För mig som gått lite i förtid ger det 2800 SEK högre skatt varje månad.