Tjena!
Har mina sparanden i KF eftersom jag och min sambo inte är gift ännu men jag vill att hon ärver före mina barn. Hur som helt fick jag kostnadsrapport för mina KF:ar, se bild
1.5 procent är väl okej generell men provision på 2%?!
Nu till min fråga. Är min bank overdrivet dyr eller hur ser era kostnader för KF ut? Ska jag byta till isk och chansa att jag överlever eller är det bara onödigt/små pengar?
Dessa sparanden är till mina barn och pension. Alltså lång sparhorisont. Äter dom här kostnaderna upp min ränta på ränta på samma sätt som fondavgifter?
Jag har en liten del av mitt kapital i en traditionell förvaltad kapitalförsäkring hos Folksam. Min är också väldigt dyr, men då den ger 4-5% i avkastning efter skatter och avgifter, så får den vara kvar. Ser den som min backupbuffert.
Men jag har majoriteten av mitt kapital i globala indexfonder, för avgiften skaver och min är svår att månadsspara i.
Jag kör också globala indexfonder till låg avgift men det är liksom “förlusten” av avkastningen jag funderar över. Isk är inte gratis heller vet jag men det är intressant hur kostnaden för KF vs isk skiljer sig. Den enda fördelen för mig med KF är att kunna utse vem som ärver vid dödsfall. För att kunna värdera den funktionen så bör jag förstå kostanden för den långsiktiga avkastningen tänker jag
Helt rätt att försöka sätta sig in i avgifterna. Innan jag hittade RT så hade jag 100% av mitt kapital i KF-lösningen, med 0 koll.
Nu har jag gått igenom alla kostnader och hur mycket avkastning den gett per år sen jag startade upp den. Jag behöver i stort bättre avkastning än den kan ge, så flyttade 85% av pengarna till ett ISK.
Nu är jag dålig på juridik, men kanske kan vara värt att kolla om det är möjligt att skriva testamente på ISK innehav? Men det kanske inte gäller laglotten för barnen då?
Är det bara jag som blir förundrad av att “Varav provision” är större än “Total kostnad” (med ordet varav så läser jag det som att den syftar på en andel av totalen)
Ja schablonkostnaden för KF och ISK är densamma så det är nog din bank som tar ut massa extra avgifter (om det inte är så att du har dyra avgifter på dina fonder). Byt till Avanza eller Nordnet är mitt tips och sätt i billig global indexfond.
Provision är kickback från fondbolaget.
Om de kan få 2% så har du antingen dyra fonder eller fonder som inte redovisar alla kostnader. Men det går inte ihop med 0,21% i avgift som det står där.
Känns inte rimligt och jag har inga bra svar.
Vilken eller vilka fonder har du där? Är det indexfonder med 0,21% i avgift?
Har index fond som är rekommenderad från RT. Swedbank Robur Access global. Kanske man ska ringa banken och bråka om den där provisionen? Alternativt är att kör isk på allt och skriva testamente men jag vill minnas att man inte kan testamentera bort bröstarvingar?
Jag hade ringt och pratat med banken.
Alternativt flyttat till Avanza, Nordnet eller Nordea. Har för mig att dessa tre ha billigaste lösningen för KF (men kolla upp själv).
Pratar du med banken så kan du nämna att du vill flytta till dessa pga avgifterna.
Jag ska ringa banken och höra. Läser man den röda rutan i bilden så står det nästan att det inte är jag som betalar provisionen? Mycket svårt att förstå den här sammanställningen iallafall. Ingen som har en liknande sammanställning från annan bank för att se hur nivåerna skiljer sig åt eller stämmer överens?
Swedbanks avgifter för provision är en kostnad som deras privatkunder får betala, och den kallas så eftersom värdepapperslagen tillåter banken att ta ut en provision. Provisionen är laglig så länge som banken erbjuder “värdehöjande tjänster”. Banken är skyldig att specifiera vilka deras kvalitetshöjande tjänster är. Här är Swedbanks lista:
Nyhetsbrevet “Analys och omvärldsbevakning”
Ett brett fondutbud med 500 fonder
Ett utbud med “hållbara fonder”
App
Internetbank
iPad-banken
BankID
Ett “brett kontorsnätverk”
Telefonkundtjänst
Skrivna guider på sin hemsida
Uppföljning på deras rådgivning
Fondskolan
Aktieskolan
Optionsskolan
Warrantskolan
Bankens aktiva spridande av information om pensionssparande och barnsparande, som tidningen Lyckoslanten
Om du tycker det är saftigt med två procent provision så skulle jag byta till en kapitalförsäkring i en annan bank.
Hur/när/varifrån tas denna provision?
Enligt info-rutan ska fondbolaget (Robur antar jag) betala Swedbank provisionen. Men om fondavgiften är på 0,21% innebär det att de har andra dolda avgifter som inte redovisas så att de kan betala 2% till Swedbank.
Eller menar du att alla andra kunder betalar för det på något sätt?
Får inte ihop matematiken de presenterar nämligen
Tyvärr kan man inte överföra tillgångar mellan kapitalförsäkringar utan man måste sälja av tillgångarna och återinvestera i dem i den nya försäkringen.
Konsumenternas prisjämförelse av ett månadssparande på 2 000 kr under 30 år med tio års utbetalning visar att Avanza är billigast med totalt 20 300 kr i avgifter medan SPP har det dyraste alternativet som kostar 195 700 kr. Nästan tio gånger dyrare alltså. Än större skillnad i avkastning på grund av urholkningseffekten.
Det rådet verkar utgå från hur det funkar för ISK. För kapitalförsäkringar är det delvis rätt, men inte fullt lika bra som för ISK. Om man vill slippa dubbelbeskattning helt för kapitalförsäkring måste man göra flytten runt ett årsskifte.
Skatten på kapitalförsäkringar beräknas på värdet vid årsskiftet plus insättningar under året. Insättningar under första halvåret beskattas helt, medan insättningar under andra halvan av året beskattas till halva värdet.
Jag har otroligt svårt att se hur det inte skulle vara du som i slutändan betalar på ett eller annat sätt. Det är dina pengar som förvaltas; om någon betalar mer än vad du gör i karusellen så går de back.
Du betalar de avgifter som framgår. Provision betalas “bakom kulisserna”.
Det blir lite artificiellt eftersom det är Swedbanks försäkringsbolag som betalat provision till banken för försäkringar de säljer. Kan tänka mig att ersättningen blir lite godtycklig. Så minus i vissa fall är inte otänkbart.