Det är väl därför man stöttar välgörenhet, oavsett nivå? Krävs inte mycket inlevelseförmåga för att förstå att även små summor kan göra stor skillnad.
Har själv alltid stöttat vissa hjärtefrågor varje månad, inga stora summor och fick pausa när jag var utförsäkrad. Men ett par tior har de flesta råd att avvara.
Tror det inte hänger på kosing på kontot egentligen, utan på andra saker.
Skulle man ta alla världens tillgångar och dela dem jämnt mellan världens befolkning är jag övertygad över att det skulle se precis likadant ut om 50år.
Vissa gillar att bränna upp pengar medan andra gillar att titta på dem. Jag har inget emot folk som tittar på sina pengar och har inte heller något emot folk som bränner upp dem.
Jag vill börja med att säga att jag tycker det är oerhört svårt att diskutera detta i textform då man lätt låter aggressiv, vilket inte är min mening. Jag vill även säga att mina resonemang är generella och inte riktade till dig specifikt, Jag anser att du gör ett jättebra jobb med forumet och RT som helhet. Jag upplever även att du ofta får alldeles för mkt kritik när det är oförtjänt. Så detta är absolut inte kritik till dig som individ, enbart mina egna åsikter om kapitalets ständiga flöde eller avsaknad av det.
Rent krasst har man en ekonomi där 5000 inte spelar någon roll men du ser en främling där det skulle förändra deras liv så varför inte? En främling som ligger efter med hyran? Någon som inte har råd med mat denna månaden. Någon som knappt får ekonomin att gå ihop men nu har bilen börjat krångla. Om 5000 verkligen inte gör någon skillnad, varför inte ge bort det till någon där det skulle göra enorm skillnad?
Antingen, “vad är ditt nummer” eller ignorera dom. Blir du stött av faktumsäljaren på ICA? Det är i stort sett samma sak.
Givetvis är du inte en parasit för att du är förmögen, däremot anser jag absolut att det finns situationer där företagare/chefer är parasiter eller har ett parasitiellt beteende. Volvos Abs vd fick 51 miljoner i kompensation förra året. Nästan 1 miljon i veckan. Han är uppenbarligen inte värt det. Om vi antar att han jobbar 16h per dygn varje dag året om så tjänar han 8732,87 SEK i timmen. Det är en löjlig lön och min personliga åsikt (Som jag vet att många speciellt här, inte håller med om) är att han givetvis inte är värd i närheten av de pengarna.
Man kan absolut argumentera kring ledning, vision med mera. Men nästan allt han gör är teoretiskt. Det är de på golvet som faktiskt producerar och tillverkar saker. Vilket leder till försäljning.
Hans jobb är såklart inte oviktigt, men det är absolut parasitiskt att ha en sådan lön.
Det är pengar som ger ekonomiskt oberoende i flera generationer om det förvaltas på rätt sätt och han får det på ett år.
Snyggt! Jag håller med dig, en skall ge till välgörenhet. Jag vet att du har nämnt det i poden att ni gör det och att du tycker det är viktigt. Jag håller också med om att man inte ska skryta med det. Det är bara osmakligt.
EDIT:
insåg att jag glömde svara på din viktigaste poäng:
Detta är extremt välbärgade personer som absolut har gett bort stora belopp. Men hur mycket de än ger bort så ger de aldrig så mycket att det påverkar dem på något praktiskt sätt. Rent krasst har de inte gjort någonting extraordinärt. Anledningen till att de har pengar är för att de har jobbat effektivt på att extrahera pengar från botten och uppåt i samhället, sedan ger de tillbaka lite av det i välgörenhet.
Hade varit lättare att bemöta din kommentar om du var mer specifik.
Blir inte vi alla det konstant? Jag ser tidigare varje dag som ber om pengar, jag ser folk som säljer faktum. Folk som knackar dörr. Det är i stort sett samma sak.
Jag antar att detta är i respons till vad jag skrev om att jag tycker det klagas lite för mycket över hur jobbigt det är att vara rik.
Rent krasst om klagomålet är “det är jobbigt att vara rik” så är botemedlet “ge bort pengarna” Vilket verkar göra förmögna människor irriterande, vilket jag kan förstå. Men det pekar snarare på att det är andra faktorer än “pengarna i sig är jobbiga” Vilket det i sådana fall är de faktorerna en borde lyfta fram.
Jag upplever att jag är saklig och försöker föra en diskussion.
Men du kanske har rätt, när jag väl har mer pengar kanske jag har helt andra åsikter, men jag hoppas verkligen inte det.
Givet att förutsättningarna är samma så absolut, De som vet hur ekonomi fungerar och vet hur man kan använda olika typer av hävstång för att skapa pengar kommer absolut kunna jobba fortare än de som inte kan det.
Att enbart ge folk pengar hur som helst är troligtvis inte en hållbar lösning på makronivå även om det säkerligen hjälper enormt mycket på individnivå.
Du måste lära människor på en nationell nivå hur pengar fungerar, hur lång fungerar, vad risk är, hur du tar risker, vilka risker kan du ta osv.
Många här inne är antagligen rikare pga att de lyssnar på poden. Jag är iallafall det, ren flyt att jag hittade den. En polare visade mig den, tror den var på avsnitt ~20 då.
Nästan alla vi som har lite pengar tycker ju att det absolut viktigaste är att våra barn får alla pengarna. På den tiden som det fanns arvsskatt var det ju många som växte upp med att det inte pratades om något annat än hur man undvek arvsskatt. Att undvika arvsskatten var ju det dominerande gemensamma inslaget i svensk kultur, i ickefattiga familjer. Man pratade inte om annat under 90-talet.
Tycker det är en viktig del som går förlorad när du skriver att “det är jobbigt att vara rik”.
Uppfattar att det brukar framhållas annorlunda i bland annat podden. Det är snarare att det inte bara är guld och gröna skogar att vara rik som många som inte är rika tycks tro. Monetär rikedom för med sig andra problem som den som inte är rik slipper hantera. Oavsett nivå på rikedomstrappan är ingens livssituation problemfri (för att påpeka det uppenbara).
OnT: Fråga till nivå 6an: Finns det något du fortfarande tycker är för dyrt och därför inte köper av princip? Tex 120:- för en liter jordgubbar