Oj jättebra fråga! Finns ganska många saker jag skulle vilja ha indexerat och färdig-paketerat
- En Globalfond med övervikt mot små & medelstora bolag, samt tilts mot Värde, Kvalitet, Momentum.
- En färdig Riskparitetsfond med allokering i Aktier, Långa Räntor, TIPS, Guld & Råvaror
- En systematisk trendfond, som investerar i globalt aktieindex, och byter till korta räntor vid signal (MA200 & gärna även att volatiliteten är över en brytpunkt)
- En global indexfond paketerad med en hedge-lösning a lá Taleb. Finns ytterst få sätt att gå lång volatilitet idag utan att utsättas för extrem Time-decay och negativ Roll Yield.
- Fundamental indexfond, dvs en indexfond som viktar efter bolagens omsättning, vinst, totala tillgångar etc etc istället för marknadsvikt.
Observera att det jag skrivit ovan är det jag känner SAKNAS, eller där det inte finns smidiga sätt för en Svensk investerare att ta position utan att växla valutor eller betala stora avgifter.
Något som hade varit underbart hade varit att kunna konstruera sin egen fondrobot, där det finns möjlighet att själv plocka och välja tillgångslag, regler för ombalansering etc etc.
Det bästa för många (och en grundpelare i en bra portfölj) finns redan, vilket är en global indexfond med låg avgift.